Het overkwam Steve Coopman (28) en Doortje Neirynck (27) uit de Burgweg in Lo-Reninge woensdagmorgen, met hun zoontje Thibo (3). "Als we Thibo nog een uur langer in zijn bed lieten liggen, was het volgens de dokters fataal geweest. We zijn aan een drama ontsnapt", weet mama Doortje.
...

Het overkwam Steve Coopman (28) en Doortje Neirynck (27) uit de Burgweg in Lo-Reninge woensdagmorgen, met hun zoontje Thibo (3). "Als we Thibo nog een uur langer in zijn bed lieten liggen, was het volgens de dokters fataal geweest. We zijn aan een drama ontsnapt", weet mama Doortje.Het was 6.30 uur toen ze Thibo probeerde wakker te maken in zijn slaapkamer. "Hij reageerde amper, terwijl hij normaal gezien altijd meteen springlevend is. Thibo was volledig versuft en zei niets. Hij kon amper op zijn benen staan. Toen ik hem wilde optillen, zag ik dat z'n tanden en mondje zwart zagen. Eens beneden, klaagde hij van ernstige hoofdpijn en moest Thibo overgeven", getuigt Doortje Neirynck. Ze belde haar echtgenoot Steve, die al vertrokken was naar zijn werk en onmiddellijk rechtsomkeert maakte."In het ziekenhuis hadden de dokters meteen een vermoeden van CO-vergiftiging bij Thibo. Een uur langer blootstelling aan koolstofmonoxide zou voor hem allicht fataal afgelopen zijn, vertelden ze. Indien iedereen thuis was gebleven, kon het voor heel ons gezin veel erger zijn afgelopen. Het is amper te beseffen waaraan we ontsnapt zijn", aldus de mama van Thibo. Het koppel heeft nog een dochter, Laëtitia (5), maar die bleef ongedeerd.Na eventjes aan de zuurstofmachine was Thibo snel weer de oude. "We vertrokken naar huis en belden de hulpdiensten. We bleven wachten op straat in de auto wachten omdat we niet binnen durfden. De brandweer stelde bij het betreden meteen hoge CO-waarden vast in het volledige huis. De bron was een smeulbrand in een afvoerpijp van de mazoutbrander. De giftige rook (koolstofmonoxide door onvolledige verbranding, red.) stapelde zich op en ontsnapte in Thibo's kamer. We waren ons niet eens bewust dat er problemen waren met de schouw. We huren dit huis sinds een jaar."Aan de mazoutbrander zelf lag het niet, bleek bij nazicht door een technicus. De huisbaas werd verwittigd en de schouw moet gereinigd worden. "Maar we hebben de schrik goed te pakken en zijn intussen om CO-melders geweest. Woensdagnacht heb ik geen oog dicht gedaan want ik vertrouw het niet meer. Ik mag er niet aan denken dat zoiets nog eens gebeurt", besluit Doortje.(BB)