"In het verleden hebben oud-strijders, nabestaanden en sympathisanten hemel en aarde verzet om dit beeld en de plaatsing ervan verwezenlijkt te krijgen. Een laatste eerbetoon aan de Lauwenaars die tijdens de Grote Oorlog hun leven voor het vaderland hebben gegeven", legt Philippe Mingels (gemeenteraadslid Groen Menen, gids en WO I-expert) uit. "Het beeld was de afgelopen jaren in een lamentabele staat terechtgekomen en meerdere malen hebben we, tijdens de gemeenteraad, de vraag gelanceerd om het terug naar waarde te restaureren. Toen de 100ste herdenking van Wapenstilstand dichterbijkwam, leek het alsof het niet snel genoeg kon gaan. Het beeld werd weggehaald en in plaats van het in zijn originele staat te herwaarderen, werd gekozen v...

"In het verleden hebben oud-strijders, nabestaanden en sympathisanten hemel en aarde verzet om dit beeld en de plaatsing ervan verwezenlijkt te krijgen. Een laatste eerbetoon aan de Lauwenaars die tijdens de Grote Oorlog hun leven voor het vaderland hebben gegeven", legt Philippe Mingels (gemeenteraadslid Groen Menen, gids en WO I-expert) uit. "Het beeld was de afgelopen jaren in een lamentabele staat terechtgekomen en meerdere malen hebben we, tijdens de gemeenteraad, de vraag gelanceerd om het terug naar waarde te restaureren. Toen de 100ste herdenking van Wapenstilstand dichterbijkwam, leek het alsof het niet snel genoeg kon gaan. Het beeld werd weggehaald en in plaats van het in zijn originele staat te herwaarderen, werd gekozen voor een moderne interpretatie van het geheel. Ik kan me niet voorstellen dat de gesneuvelden, veteranen en familieleden dit zouden hebben goedgekeurd. Het herdenkingsmonument is het Ecce Homo van Lauwe geworden."De combinatie van de plaats en de herbestemming van diezelfde plaats ligt, volgens Philippe Mingels, aan de bron van het probleem. "Toen Lauwe Plaats enkele jaren geleden een herbestemming kreeg en zowel auto's als bestelwagens eveneens op het voorpleintje mochten parkeren (waar het voorheen autovrij was), werden aanrijdingen van het monument schering en inslag. Tijdens het manoeuvreren van voertuigen raakte de sokkel beschadigd en één van de obussen die als decoratie diende, verdween zelfs volledig. Onze verschillende oproepen tot interventie leverden niets op. Het lijkt wel alsof het stadsbestuur zich de nagedachtenis van onze gevallen stadsgenoten weinig aantrekt. Een jammerlijke zaak", besluit hij.Dirk Vanholme, schepen van Openbare Werken voor N-VA, nuanceert de zaak. "Het is inderdaad zo dat er bij de bevolking de indruk heerst dat de broodnodige renovatiewerken eindeloos op de lange baan werden geschoven. We begrijpen die frustratie maar helaas zijn wij, als stadsbestuur, ook gebonden aan niet alleen administratieve procedures maar eveneens aan de beschikbaarheid van budget. Toen we in deze legislatuur dan uiteindelijk budget ter beschikking kregen, moest de standaardprocedure van aanbesteding worden gevolgd. Helaas bleek het resultaat tegen te vallen met slechts twee bedrijven die zich geroepen voelden om het monument te gaan renoveren. Het is de opeenvolging van die talrijke stappen die de indruk schept dat wij als stadsbestuur ons niet echt bekommeren om het beheer van dergelijke plaatsen. De realiteit is echter dat het altijd op de agenda stond maar dat dit moest gekaderd worden in de werking van een volledige stad en het stadsbestuur."De nieuwe en frisse look van het beeld is niet naar ieders smaak, maar volgens Dirk Vanholme werd hier geopteerd voor een resultaat met een visie op langere termijn. "Heel wat inwoners waren ervan overtuigd dat de sokkel van het beeld bestond uit een massief blok. Helaas waren dit slechts arduinen platen die tegen een metalen frame werden geplaatst. Niet alleen waren de platen beschadigd, maar ook het framewerk kreeg het in de loop der tijd hevig te verduren en kon uiteindelijk niet meer hersteld worden." "Daarnaast lieten experts ons weten dat arduin berucht is vanwege de kwetsbaarheid. De manier waarop deze materie wordt ontgonnen zorgt voor haarscheurtjes en dus zou het monument opnieuw niet bestand zijn tegen de tand des tijds. Het vervangen van het geheel door graniet was de enige correcte keuze om een perfecte balans tussen duurzaamheid en budget te vinden. Het beeld kreeg meteen een meer actuele stijl, waardoor we hopen de jeugd te kunnen bereiken. Het herdenken van de gesneuvelden is iets wat we moeten overdragen aan de volgende generaties." (Christophe Lefebvre)