Wat zaterdagavond een apotheose moest worden bij de vooropening van de tentoonstelling 'Aouste-Courtrai-Aouste' in Avee Gallery, draaide anders uit door de maatregelen rond de coronacrisis. "We maakten er dan maar het beste van", zegt curator Petrus Paklons. Het gaat om een solotentoonstelling van de Franse kunstenaar Grégory Decock. "Het was oorspronkelijk opgevat als een evenement waarbij Grégory met de fiets vanuit zijn dorp Aouste sur Sye in het Franse departement Drôme, naar Kortrijk en terug zou fietsen: goed voor 876 kilometer. De titel van de tentoonstelling was 'Aouste-Courtrai-Aouste', een wielerkoers dus, en de aankomst was voorzien op 4 april, de vooravond van de Ronde van Vlaanderen", duidt Petrus.

© gf

Centraal werk in de tentoonstelling is het glasraam , gemaakt door Atelier Mestdagh, dat in de vitrine van de galerij geïnstalleerd wordt en dat een adaptatie is van de iconische caféramen van Brouwerij Omer Vander Ghinste in het Kortrijkse. In deze versie wordt Omer Rememore, het Frans voor herdenking. Het verwijst ook naar de grootvader van Grégory, Omer Decock, die uit Kortrijk afkomstig was en in de jaren 30 van de 20e eeuw naar Frankrijk emigreerde op zoek naar werk en een beter leven, en daar uiteindelijk een gezin stichtte. "Door de huidige context waarbij alle cafés gesloten zijn en culturele en sportieve evenementen afgelast werden door de coronapandemie krijgt dit werk een dubbele lading, en evoceert de verlaten publieke ruimtes", gaat Petrus verder. De gepersonaliseerde koersfiets waarmee Grégory zou terugkeren naar de Drôme, is gemaakt door het befaamde Kortrijkse fietsenmerk Marcel Kint, genoemd naar de 'Zwarte Arend' die talloze titels op zijn naam schreef waaronder deze van wereldkampioen in 1938. Een ander werk waar de oorspronkelijke titel Aouste-Courtrai-Aouste in een marmeren balk is gegraveerd door Van Den Weghe en verwijst naar de Romeinse inscripties uit de periode van keizer Augustus in het dorp waar de kunstenaar terug thuis zou komen. Uiteindelijk wordt deze paal een memento mori - er aan herinnerd worden dat iets sterfelijk is - voor alle publieke evenementen die uitgesteld of afgelast zijn.

© gf

"We zijn nog het concept verder aan het finetunen, het nieuwe idee is om in de galerie alleen het glasraam te tonen en de andere werken tijdens de loop van de tentoonstelling op verschillende plaatsen in de stad te onthullen. Van de fiets gaan we alleen het bestickerde kader met de logo's tonen in de vitrine van Marniek Kint. Voor de andere werken ben ik op verschillende locaties aan het kijken", aldus nog Petrus.

(Peter Van Herzeele)

Wat zaterdagavond een apotheose moest worden bij de vooropening van de tentoonstelling 'Aouste-Courtrai-Aouste' in Avee Gallery, draaide anders uit door de maatregelen rond de coronacrisis. "We maakten er dan maar het beste van", zegt curator Petrus Paklons. Het gaat om een solotentoonstelling van de Franse kunstenaar Grégory Decock. "Het was oorspronkelijk opgevat als een evenement waarbij Grégory met de fiets vanuit zijn dorp Aouste sur Sye in het Franse departement Drôme, naar Kortrijk en terug zou fietsen: goed voor 876 kilometer. De titel van de tentoonstelling was 'Aouste-Courtrai-Aouste', een wielerkoers dus, en de aankomst was voorzien op 4 april, de vooravond van de Ronde van Vlaanderen", duidt Petrus.Centraal werk in de tentoonstelling is het glasraam , gemaakt door Atelier Mestdagh, dat in de vitrine van de galerij geïnstalleerd wordt en dat een adaptatie is van de iconische caféramen van Brouwerij Omer Vander Ghinste in het Kortrijkse. In deze versie wordt Omer Rememore, het Frans voor herdenking. Het verwijst ook naar de grootvader van Grégory, Omer Decock, die uit Kortrijk afkomstig was en in de jaren 30 van de 20e eeuw naar Frankrijk emigreerde op zoek naar werk en een beter leven, en daar uiteindelijk een gezin stichtte. "Door de huidige context waarbij alle cafés gesloten zijn en culturele en sportieve evenementen afgelast werden door de coronapandemie krijgt dit werk een dubbele lading, en evoceert de verlaten publieke ruimtes", gaat Petrus verder. De gepersonaliseerde koersfiets waarmee Grégory zou terugkeren naar de Drôme, is gemaakt door het befaamde Kortrijkse fietsenmerk Marcel Kint, genoemd naar de 'Zwarte Arend' die talloze titels op zijn naam schreef waaronder deze van wereldkampioen in 1938. Een ander werk waar de oorspronkelijke titel Aouste-Courtrai-Aouste in een marmeren balk is gegraveerd door Van Den Weghe en verwijst naar de Romeinse inscripties uit de periode van keizer Augustus in het dorp waar de kunstenaar terug thuis zou komen. Uiteindelijk wordt deze paal een memento mori - er aan herinnerd worden dat iets sterfelijk is - voor alle publieke evenementen die uitgesteld of afgelast zijn. "We zijn nog het concept verder aan het finetunen, het nieuwe idee is om in de galerie alleen het glasraam te tonen en de andere werken tijdens de loop van de tentoonstelling op verschillende plaatsen in de stad te onthullen. Van de fiets gaan we alleen het bestickerde kader met de logo's tonen in de vitrine van Marniek Kint. Voor de andere werken ben ik op verschillende locaties aan het kijken", aldus nog Petrus.(Peter Van Herzeele)