Tentoonstelling ‘Aouste-Courtrai-Aouste’ sluit af met installatie in de ingang van het stadhuis

© (Foto JVGK)
Redactie KW

Het coronavirus gooide roet in het eten van de expo ‘Aouste-Courtrai-Aouste’. Curator Petrus Paklans aarzelde niet en bracht de besloten ruimte van de Avee Gallery naar de openbare ruimte van de stad. Hij toonde de kunst op 6 verschillende plaatsen, met als laatste plaats het stadhuis.

De tentoonstelling ‘Aouste-Courtrai-Aouste’ moest vanaf 5 april een eerbetoon worden aan de Ronde van Vlaanderen voor wielertoeristen, wereldkampioen wielrennen Marcel Kint en brouwer Omer Vander Ghinste. Het gaat om een solotentoonstelling van de Franse kunstenaar Grégory Decock. “Het was oorspronkelijk opgevat als een evenement waarbij Grégory met de fiets vanuit zijn dorp Aouste sur Sye in het Franse departement Drôme, naar Kortrijk en terug zou fietsen: goed voor 876 kilometer. De titel van de tentoonstelling was ‘Aouste-Courtrai-Aouste’, een wielerkoers dus, en de aankomst was voorzien op 4 april, de vooravond van de Ronde van Vlaanderen”, duidt curator Petrus Paklons. De lockdown rond corona gooide echter roet in het eten. Petrus kwam met een alternatief. “Ik maakte er dan maar het beste van en bracht de kunst van de binnenruimte naar de zichtbare en openbare ruimt in 5 etappes.’

Centraal werk in de tentoonstelling is het glasraam, gemaakt door Atelier Mestdagh, dat in de vitrine van de galerij Avee in de O.-L.-Vrouwestraat geïnstalleerd werd en dat een adaptatie is van de iconische caféramen van Brouwerij Omer Vander Ghinste in het Kortrijkse. In deze versie wordt Omer Rememore, het Frans voor herdenking. Het verwijst ook naar de grootvader van Grégory, Omer Decock, die uit Kortrijk afkomstig was en in de jaren 30 van de 20e eeuw naar Frankrijk emigreerde op zoek naar werk en een beter leven, en daar uiteindelijk een gezin stichtte. “Doordat alle cafés dicht moesten en culturele en sportieve evenementen afgelast werden door de coronapandemie kreeg dit werk een dubbele lading, en evoceert de verlaten publieke ruimtes“, gaat Petrus verder.

De gepersonaliseerde koersfiets waarmee Grégory zou terugkeren naar de Drôme, is gemaakt door het befaamde Kortrijkse fietsenmerk Marcel Kint, genoemd naar de ‘Zwarte Arend’ die talloze titels op zijn naam schreef waaronder deze van wereldkampioen in 1938. “Het bestickerde kader met de logo’s is te zien in de vitrine van kleinzoon Marniek Kint in de Proosdijstraat. Verder kan je werk zien in Brooklyn in de Korte Steenstraat, bij Ghyselinck in de Wijngaardstraat en in de Centrale Bibliotheek. Het sluitstuk van de tentoonstelling ligt in de ingang van het stadhuis: een marmeren balk waar de oorspronkelijke titel Aouste-Courtrai-Aouste in gegraveerd is door Van Den Weghe. “Het verwijst naar de Romeinse inscripties uit de periode van keizer Augustus in het dorp waar de kunstenaar terug thuis zou komen. “Uiteindelijk wordt deze paal een memento mori – er aan herinnerd worden dat iets sterfelijk is – voor alle publieke evenementen die uitgesteld of afgelast zijn.”

(Peter Van Herzeele)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier