Deze creatie is de nieuwste aanwinst van het Middelkerkse kunstpatrimonium, waarbij het gemeentebestuur volledig de kaart trekt van esthetisch of historisch verantwoorde kunstwerken. De keuze om de Tempelier in Slijpe te plaatsen ligt dankzij de lokale historiek voor de hand. Eric Baeyens woont en werkt al jaren in Nieuwpoort en maakt stijlvolle, sprekende assemblagewerken van beeldhouwkunst en verfijnd smeedwerk.

Eddy Van Muysewinkel: "Mensen die niet vertrouwd zijn met Slijpe-dorp vervreemden als het ware een beetje van het dorp en weten niet echt wat de geschiedenis is. Slijpe heeft een heel belangrijke rol gespeeld in de geschiedenis van Vlaanderen. In 1137 kwamen de tempeliers aan in het dorp. Dat met de reden dat hier heel wat grond te bewerken viel. Na een tussenstop in Leffinge zijn ze in de 13de eeuw een groot tempelhof gaan bouwen in Slijpe, dat nog altijd in de Tempelhofstraat aanwezig is. Een 15-tal jaar werden er archeologische opgravingen gedaan. Daar zijn vrij belangrijke vondsten gedaan. Vandaar dat dit hier gebleven is, zo groeide Slijpe uit tot een economische machtsbasis in Vlaanderen zelf. Deze commanderie de Flandre was een van de belangrijkste in West-Europa. Daarom wilden we op deze invalsweg een beeld zetten met betekenis. En zo ontmoetten we Eric Baeyens, kunstenaar in hart en ziel, die sinds zijn jeugdjaren aan de kust verblijft."

"Ik hou ervan om oude materialen te verwerken in mijn constructies", zegt Eric Baeyens. "In mijn creaties probeer ik te werken met restanten zoals golfplaten, metaal. En probeer op die manier een nieuwe dimensie te geven aan een kunstwerk. Al ben ik ook zeker geboeid door de klassieke kunstvormen. Toch vond ik dit een fijne uitdaging. Ik kon m'n hart ophalen aan dit werk. Ik probeerde een hedendaags beeld te maken die de rijke geschiedenis van Slijpe weergeeft", besluit Eric Baeyens.

(RDB)