Tatiana Parmentier weer aan de slag: “Tijd om coronacoupe vaarwel te zeggen”

Tatiana Parmentier met haar eerste klant Christelle Demunck. © NVM
Redactie KW

Terwijl het coronavirus langzamerhand zijn wilde haren lijkt te verliezen, reppen we ons sinds maandag allemaal richting kapperszaak voor ònze wilde haren. Op maandag 18 mei kregen de kappers immers groen licht en het was méér dan tijd, zowel voor de klant als voor hen zelf.

De 49-jarige Tatiana Parmentier uit Menen opende met een stralende glimlach (verscholen achter haar mondmasker) haar zaak. “Ik ben héél blij om terug de ‘scharen’ uit de mouwen te steken. In de hele lockdown periode heb ik mij zeker kunnen bezighouden met allerhande klussen in huis en alhoewel ik mij niet heb verveeld, ben ik toch zéér tevreden met deze heropstart”, zegt Tatiana.

Trouwe klanten

Ze is al heel haar leven kapster, letterlijk dan. “Toen ik vier jaar was, maakte mijn pa al voor mij een kappersstoeltje. Ik was zeker voorbestemd voor dit beroep”, weet Tatiana. Op 1 januari 1989 startte Tatiana haar kapperszaak en vandaag mag ze rekenen op een heleboel trouwe klanten. “Iedereen staat uiteraard te popelen om zijn of haar coronacoupe vaarwel te zeggen. Allemaal geen probleem, zelfs onder de strikte voorwaarden”, aldus Tatiana.

De opgelegde voorwaarden zijn zeker niet van de poes. Zo mag er maar één klant per keer in het salon aanwezig zijn, verplicht mondmasker voor zowel de kapper als de klant, handgel aan de ingang, ontsmetting van de materialen, geen wachtstoelen meer, alleen op afspraak, plexiglas voorzieningen, enz…

Het keuvelen met een koffietje onder de haardroger zal er nu niet meer bij zijn

Vooral werken met een mondmasker blijkt lastig te zijn volgens onze kapster. “Het is heel ambetant, vooral als je zo’n mondmasker de hele dag moet aanhouden. De klant moet deze ‘maar’ een uurtje of twee verdragen maar ik werk iedere dag zo’n 12 uur”, vertelt Tatiana. Haar afsprakenboekje staat in iedere geval al overvol. “De telefoon staat nog steeds roodgloeiend. Ik ben heel blij dat ik mijn klanten terug mag bedienen. Maar toch is er ook een dubbel gevoel want de schrik voor ieders gezondheid zit er wel steeds in”, aldus Tatiana.

Van klanten gesproken, we zijn getuige van Tatiana’s allereerste klant. “Ik voel me vereerd om de eerste te zijn. Het was hoog tijd dat ik mocht langskomen hoor. Ik heb ook een kleuring nodig waar ik al negen weken op zit te wachten. Ik wou er thuis eerst zelf eens aan ‘prutsen’ maar dat heeft mijn kapster niet graag”, lacht Christelle Demunck.

Veel klanten kwamen vroeger ook wel voor de gezelligheid en de leuke babbel. Nu is daar absoluut geen sprake meer van. “Dat is wel jammer, het keuvelen met een koffietje en koekje onder de haardroger zal er momenteel niet meer bij zijn. Ik heb soms het gevoel dat ik nu mijn klanten te snel moet buiten krijgen, ‘t is een beetje meer werken zoals aan de lopende band.”

“Er zijn ook een paar tegenstrijdige voorschriften. We moeten allemaal de richtlijnen volgen van ABVV kappers en Coiffure.org. Zo mogen er bijvoorbeeld geen individuele ventilatoren gebruikt worden maar al onze haardrogers zijn gewoonweg individuele ventilatoren”, zegt Tatiana.

Extra opletten

Het jaar 2020 zal in ieder geval een vreemd jaar zijn waarbij iedereen zich zal moeten aanpassen ongeacht de sector waarin men tewerkgesteld is. Maar kappers werken toch héél close met hun klanten en dit vergt toch extra oplettendheid.

“Voor de gezondheid van mijn klanten zal ik mijn uiterste best doen en alles doen zoals het moet. En ik hoop dat zij ook de regels zullen volgen en begrip tonen als het wat langer mocht duren dan gewoonlijk eer ze een afspraak kunnen krijgen.”

“We hopen allemaal op betere tijden. Ik zie het allemaal wel goed komen, zolang we allen maar gezond mogen blijven, dat is het belangrijkste”, besluit Tatiana.

(NVM)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier