Een tevreden secretaris Boudewijn Baertsoen is optimistisch voor volgend weekend. "We hebben dit jaar twee van de vier klassementsproeven licht gewijzigd", klinkt het. "Op de proef Ondank waren er problemen met het stuk onverhard en daarom hebben we de start verder gelegd en rijden we een stuk in omgekeerde richting met een lus. Dat alles zorgt voor een klassementsproef van ongeveer acht kilometer. Ook de langste proef van de rally, in Schuiferskapelle, hebben we licht gewijzigd. Zowel de eerste als de laatste kilometers zijn nieuw en zijn een meerwaarde voor de rally."
...

Een tevreden secretaris Boudewijn Baertsoen is optimistisch voor volgend weekend. "We hebben dit jaar twee van de vier klassementsproeven licht gewijzigd", klinkt het. "Op de proef Ondank waren er problemen met het stuk onverhard en daarom hebben we de start verder gelegd en rijden we een stuk in omgekeerde richting met een lus. Dat alles zorgt voor een klassementsproef van ongeveer acht kilometer. Ook de langste proef van de rally, in Schuiferskapelle, hebben we licht gewijzigd. Zowel de eerste als de laatste kilometers zijn nieuw en zijn een meerwaarde voor de rally."De klassementsproeven van de TAC rally worden meestal als verraderlijk omschreven en wie kan er beter uitleg geven dan Kurt Braeckevelt. De garagehouder uit Oostrozebeke woont vlakbij het parcours en heeft bakken ervaring. Daarenboven beschikt hij met zijn BMW 1M niet over integrale aandrijving en moet hij dus heel attent zijn bij iedere situatieverandering."De TAC Rally is een wedstrijd waar je veel minder grip hebt dan verwacht en bovendien is er veel verschil op iedere snelheidsrit", aldus Kurt Braeckevelt. "De smalle wegen liggen tussen heel diepe grachten, zodat je echt heel weinig marge hebt om te corrigeren. Zaterdag beginnen we met de proef Schuiferskapelle. Dat is een mooie, maar moeilijke proef. Er zijn veel technische delen, maar ook lange, rappe stukken langs heel dikke bomen. Het is een proef voor mannen met ballen, vooral als je weet dat we op de snelle delen een topsnelheid van 208 km/uur halen. De vernieuwde laatste kilometers bestaan uit vloeiende bochten en zijn zeker de moeite waard voor de toeschouwers."Dan gaat het naar de vernieuwde proef Ondank. "We krijgen een heel snelle start, gevolgd door technische stukken waar je de bochten heel diep kan en moet aansnijden. Daarna volgen de tien meest verraderlijke kilometers van de rally en die bevinden zich op Oosthoek. Het is een leuke proef, ondanks het gladste asfalt en heel diepe grachten. Je kan er gemakkelijk 200 meter na een bocht nog steeds driften. Deze snelheidsrit is ongenadig, want het kleinste foutje wordt er afgestraft."De proef rond de Poelberg sluit traditiegetrouw de omloop af. "De Poelberg lokt ieder jaar heel wat toeschouwers en dat geeft de piloten een extra kick. De aanloop naar de Poelberg is nog oké, maar de Poelberg zelf is enorm glad. Door mijn ervaring ligt die snelheidsrit me steeds beter, maar het is duidelijk dat je een pak ervaring nodig hebt om snel te gaan in de TAC Rally."De deelnemers krijgen drie en een halve omloop voorgeschoteld en dit voor zowel de moderne als de historic rally. Het Criterium start na de nationale rally en daar krijgen de deelnemers twee volledige omlopen voor de wielen geschoven. De liefde voor het Franse wagentje is groot bij Karel. De 51-jarige ingenieur heeft er ondertussen vier staan. "Ik heb deze rallyversie samen met mijn ex-copiloot helemaal van nul opgebouwd en in 2008 stonden we voor het eerst aan de start van de TAC Rally. We wonnen de klasse C1 die, ik moet eerlijk zijn, niet druk bezet is. Het jaar daarna moesten we vroegtijdig aan de kant en ook bij de andere deelnames kregen we af te rekenen met pech.""Daarna werden er geen wedstrijden meer betwist, omdat ik samen met mijn overbuur Karel Bril een nieuwe zaak opgericht heb in de industriezone Moortelmeers in Pittem. We zijn gespecialiseerd in de heropbouw en het onderhoud van wagens en we maken zelf heel wat mechanische onderdelen die in de handel niet meer te verkrijgen zijn."Dit jaar staat hij echter opnieuw aan de start in zijn thuisrally. "Onze Simca Rally 2 is van 1973 en helemaal opgebouwd volgens het FIA-reglement, maar we rijden niet in de historic rally omdat we toch niet kunnen opboksen tegen het pk-geweld van de Ford Escorts en dergelijke. Vergeet niet dat onze Simca 46 jaar oud is, waarschijnlijk de oudste wagen van het deelnemersveld."Onze doelstelling is vooral de finish halen en ons amuseren. De verschillende klassementsproeven liggen vlak aan mijn achterdeur en dat is altijd leuk rijden. Een zestal vrienden die zichzelf de Simca-vrienden noemen, staan in voor de service en ik hoop dat de kinderziekten nu opgelost zijn, zodat we een zorgeloze rally kunnen rijden. We gaan het verstandig aanpakken, maar dat is natuurlijk gemakkelijker gezegd dan gedaan. Van zodra je in de wagen zit, laat je je gemakkelijk meeslepen in het secondespel dat rally nu eenmaal is.""Verder staan er dit jaar nog een drietal rally's op het programma: Doornik, de Rally van Wervik en de 6 Uren van Kortrijk en dit in combinatie met het historic circuit kampioenschap in Zolder en in Zandvoort in Nederland, waarvoor ik een circuitversie van de Simca Rally 2 gerestaureerd heb."