Sylvie van Spar Bosmolens: “We zijn ‘s avonds moe gestreden, maar we klagen niet!”

Sylvie Vandermersch van Spar Bosmolens bij de bedankingsboodschap op de stoep voor haar winkel. (foto Frank) © Frank Meurisse
Redactie KW

Het hamsteren is achter de rug, maar voor Sylvie Vandermersch en haar team van Spar Bosmolens blijven het hectische tijden. “Het is drukker dan anders. Iedereen – ook de studenten – zijn thuis en dus moet meer eten in huis zijn. ‘s Avonds zijn we moe gestreden, maar we klagen zeker niet.”

Sylvie Vandermersch is al 21 jaar de glimlach achter de kassa en de koeltoog van Spar Bosmolens. Samen met haar vijf medewerksters staat ze iedere dag paraat. “Als voedingszaak hebben wij het geluk open te mogen zijn. Ik weet dat andere zelfstandigen graag in onze plaats zouden zijn en hun zaak open houden. Maar het is nu inderdaad gewoon nog drukker dan anders. Mijn man (Steven Van Compernolle, die ook nog een boekhoudkantoor runt, red.) springt bij, maar ook in zijn zaak zitten zijn klanten met tal van vragen. En ook onze kinderen Elien (18) en Mathias (16) kunnen al eens een handje toesteken“, klinkt het.

De eerste dagen van ‘de lockdown’ was het ook niet te doen voor Sylvie en haar team. “We kregen niet alles bijtijds bijgevuld. En de mensen namen ongelofelijke hoeveelheden pasta, melk, wc-papier mee… Totaal onnodig, want ook bij Spar doen ze hun uiterste best om nog extra te leveren. Nu ja, er wordt ook meer verbruikt door de mensen. Wie studenten heeft, zit nu plots weer met iedereen thuis. Er wordt meer gekookt en gebakken wegens iets meer tijd.”

Sylvie Vandermersch, met de beschermende handschoenen aan, in Spar Bosmolens.
Sylvie Vandermersch, met de beschermende handschoenen aan, in Spar Bosmolens.© Frank Meurisse

Mensen respecteren de regels

En zo’n crisisperiode brengt in heel wat mensen zaken naar boven die je niet verwacht. “Soms word je al eens afgesnauwd door mensen die je denkt goed te kennen. Maar ik onthoud vooral het positieve. Op het trottoir voor de deur stond een leuke boodschap gepend om ons te bedanken en iemand liet ook al eens chocomousse afleveren om al het personeel een duwtje in de rug te geven. Je ziet ook dat de mensen elkaar helpen, maar van de andere kant hangt er ook een andere sfeer in de winkel. Er kan hier anders al eens gelachen worden, nu is het toch serieuzer. En je ziet dat de mensen spontaan ook de oplegde maatregelen – zoals voldoende afstand houden – netjes respecteren.”

En het leidt soms ook tot bizarre toestanden. “Onlangs was er een dame die twee pakken wc-papier kocht. Ze verontschuldigde zich: ‘We hebben die echt nodig’. Zo zie je maar dat er veel mensen zijn die met anderen rekening houden, maar wc-papier heb je nu eenmaal nodig”, besluit Sylvie.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier