SupraBazar viert 55ste verjaardag met modeshow en vernieuwd logo

De familie met Bavo, Margriet, Geert, Mieke Potteau en Louis. © CL
Christophe Lefebvre
Christophe Lefebvre Medewerker KW

Met opa doorheen de rayons van het gereedschap slenteren, terwijl oma nog even de neus tussen de kledij steekt. Na een passage aan de kassa hunkerend uitkijken naar het eten van een pannenkoek terwijl de ouders nog napraten over hun aankopen. Gaan winkelen in de SupraBazar, ‘de stock’ voor de streekbewoners, is even traditioneel als Kerstmis of Pasen. Die traditie, eentje van 55 jaar, kreeg vandaag een grondige makeover.

“Wie had ooit kunnen denken dat dit op die manier ging uitgroeien?” De 89-jarige Margriet Obin stond, samen met haar overleden echtgenoot Marcel Vanhalst, ooit aan het stuur van de Stock Americain. “We deden dat samen met mijn schoonbroer Michel. We wilden het wel anders dan de anderen doen, een beetje weg van dat gekende aanbod van tweedehands en overschotten en we kozen voor nieuw en deugdelijk materiaal. Dat was toen niet meer dan een grote hangaar, nu zijn er 5 winkels. Onze gasten hebben dat goed gedaan.”

Typische blauw-gele outfit

Margriet kijkt goedkeurend naar ‘haar gasten’: een zoon en schoondochter die, samen met de kleinkinderen, de Stock Americain hebben uitgebouwd tot een klein imperium. “Vijf winkels met meer dan 200 werknemers“, vult Bavo Vanhalst aan. “De SupraBazar is een onderneming met op en top West-Vlaamse en vooral familiale roots. Van oudsher hebben we altijd de reputatie gehad dat het hier goed winkelen en werken was en we bouwen hier dan ook graag op verder. We bieden graag een platform aan voor jonge en werkwillige mensen zonder ervaring, maar het is helemaal niet uitzonderlijk dat je hier enkele anciens tegen het lijf gaat lopen. Mensen die hier al 20 tot zelfs 30 jaar lang werken.”

55 jaar, een uitzonderlijke verjaardag die dan ook op een uitzonderlijke manier werd gevierd. “Het uitstralen van de identiteit van de zaak is voor ons steeds belangrijk geweest”, horen we bij Simon Verbaeys, de communicatieverantwoordelijke. “De typische blauw-gele outfit van iedereen, samen met onze gekende huisstijl, zorgde er steeds voor dat alles erg herkenbaar was. Vandaag onthullen we dan ook een opgefriste versie van die huisstijl. De kleuren blijven, alleen krijgt alles een ultramodern tintje. Ook ons logo werd aan een volledige opfrissing onderworpen.”

Tijdens een modeshow werd de nieuwe outfit voorgesteld.
Tijdens een modeshow werd de nieuwe outfit voorgesteld.© CL

De werknemers in het nieuw dus, alleen waren ze helemaal niet op de hoogte. “Iedereen werd uitgenodigd in het filiaal waar ze tewerkgesteld zijn”, gaat Simon verder. “Niemand weet waarom maar straks zullen ze, tijdens een heuse modeshow, hun nieuwe werkkledij voor het eerst zien. Terwijl de modeshow volop zijn gang gaat, worden de gevels van onze winkels aangepakt. Tegen openingsuur staat alles in het nieuw.”

Om dezelfde beleving in alle 5 filialen te kunnen waarborgen, werden de grote middelen bovengehaald. “Hier staat een cameraploeg die de onthulling en modeshow zal filmen en dit tegelijk zal gaan streamen”, vult Simon nog aan. “De werknemers van de andere filialen kunnen zo, op grote schermen, het geheel volgen.”

Filiaal in Oost-Vlaanderen

Geert Vanhalst, zoon van oprichter Marcel en ondertussen CEO van de firma, blikt ondertussen terug op enkele markante momenten. “Toen we merkten dat grote winkels, zoals een Sarma, plots allemaal een restaurant openden besloot mijn vader om ook op die kar te springen. Het was een schot in de roos zo bleek, want al snel vonden heel wat mannen de weg naar de cafetaria terwijl de vrouwen verder bleven winkelen.” Geert haalt meteen ook één van de grotere risico’s aan, een sprong in het onbekende. “Toen we besloten om een filiaal in Lovendegem te openen, was dat voor ons een complete sprong in het onbekende. Hoe zouden ze het West-Vlaamse succes in Oost-Vlaanderen gaan smaken? Dat was allesbehalve een evidente zaak. We durfden het toch aan en het bleek geen foute beslissing te zijn.”

Wanneer we vragen hoe er naar de toekomst wordt gekeken en wat de plannen zijn, worden we getrakteerd op een dosis overheerlijke West-Vlaamse nuchterheid. “Gewoon voortdoen!”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier