Student-ondernemer Jotte Mallisse: “Nu goed doordacht schakelen, levert straks op”

Olaf Verhaeghe

Jotte Mallisse was amper 19 toen hij zijn eerste start-up ‘Whitee Clothing’ lanceerde. Vandaag is hij 20, leidt hij twee eigen bedrijven door de coronastorm en bereidt hij zich voor op wat er na de crisis wel nog mogelijk zal zijn. “Fysiek en online verkopen is geen of-ofverhaal. Voor sommigen wordt dat nu pijnlijk duidelijk.”

De leveringen in de buurt doet hij de jongste weken eigenhandig en met de fiets. En vrij vroeg na de corona-uitbraak in ons land, lanceerde hij in een versneld tempo een nieuwe stay at home-collectie. Kortrijkzaan Jotte Mallisse (20) combineert zijn studies handelsingenieur met duurzaam ondernemerschap. “Ik ben in oktober vorig jaar gestart met Whitee Clothing, een duurzame kledinglijn die voornamelijk in België wordt gemaakt en waarbij ik bijzondere aandacht besteed aan de impact van de productie en de levering op de omgeving. Het idee ontstond tijdens de periode van donderdagse klimaatmarsen, waar veel leeftijdsgenoten aan deelnamen. Maar ik wilde meer doen dan met een plakkaat staan zwaaien en zeggen dat het anders moet. Wist je dat fashion mee bovenaan staat als je een ranglijst van de meest vervuilende industrieën ter wereld bekijkt? Zelfs boven de luchtvaartsector. Daar schrok ik zelf enorm van. Ik wilde er dus niet langer over praten. Ik wilde het zélf anders doen.”

Creatief agentschap

Naast de kledinglijn Whitee – een woordspeling van het Engelse white en tee, kort voor T-shirt – is Jotte ondertussen ook gestart met Whitee Design, een creatief agentschap dat enkel samenwerkt met studenten en focust op kleine bedrijven en lokale handelaars die hulp kunnen gebruiken bij het ontwikkelen van een website, logo of een hele webshop. “Met Whitee Design denk ik twee problemen te kunnen oplossen. Enerzijds heb je de ondernemer die de vraagprijzen van grote creatieve bureaus niet kan of wil betalen. Anderzijds heb je op universiteiten en hogescholen heel wat talentvolle studenten die met hun grafische of webdesignvaardigheden wel al iets willen doen.”

Als zelfstandige beginnen, klinkt voor hen wel aantrekkelijk, maar uiteindelijk staat de hele administratieve rompslomp en het leggen van contacten het creatief werk an sich in de weg. Wij schakelen hen in als jobstudent en kunnen zo de prijs voor de lokale handelaars drukken. Sinds eind maart zijn we online. Een snelle stap na de eerste lancering in oktober, dat klopt. Maar uit die eerste start-up heb ik al heel veel geleerd dat ik nu zeker kan gebruiken.”

“Ik koppel een goed businessmodel liever aan iets positiefs en duurzaam”

Jotte onderneemt naar eigen zeggen niet om op korte termijn veel geld te verdienen. “Ik ben niet dat type entrepreneur. Integendeel. Daar bemerk je misschien wel de grote invloed van mijn neef Jonas (Mallisse, de zaakvoerder van Too Good To Go, red.). Ik heb zeker die ondernemende drive in mij, maar een business die er enkel op gericht is om miljoenen te maken, is in mijn ogen maar triest. Ik koppel een goed businessmodel liever aan iets positiefs en duurzaam voor de omgeving. Geld en winst zijn slechts een middel om dat grotere te bereiken.”

Fysiek én online

Uiteraard moet ook Jotte dezer dagen rekening houden met de coronacrisis. Maar die valt voor Whitee al bij al goed mee, zegt hij. “Ik denk dat dat het grote voordeel is van al meteen zeker te focussen op het online gebeuren. Ik geloof zeker nog in de lokale retail, in fysiek winkelen en kopen. De strijd tegen de leegstand in Kortrijk is er in mijn ogen één die we zeker moeten blijven voeren. Maar tegelijk toont deze crisis aan dat fysiek en online kopen geen of-ofverhaal is. Wie nu niet online aanwezig is, maakt zich terecht zorgen. Voor velen wordt dat nu pijnlijk duidelijk. Bovendien zijn er sommigen die nu heel snel-snel handelen en plots via Facebook of Instagram verkopen. Maar dat zijn maar halve oplossingen en halve oplossingen zijn in mijn ogen geen oplossingen. Je kan nu beter goed doordacht schakelen, nadenken over een webshop en een strategie. Dat levert je straks, eens de crisis voorbij is, veel meer op. Ik denk wel dat de wereld en het koopgedrag zal veranderd zijn. Je zal nog altijd restaurants hebben, maar take-away zal blijven. Je zal nog altijd fysieke kledingwinkels hebben, maar online shoppen gaat nooit meer weg. Ook lokaal niet.”

Als student-ondernemer is Jotte al lang geen uitzondering meer. En via verschillende community’s zoals Givmobuzze in Kortrijk er eentje is, komt hij vaak in contact met andere jongeren die ondernemen. “Je leert daar heel veel van elkaar. Ik denk dat veel jonge mensen en studenten, die nu veel tijd hebben gehad om na te denken en te ontwikkelen, nu iets meer gaan durven. Sneller opportuniteiten zien en die ook meteen nemen. Jongeren hebben vaak het voordeel heel flexibel en tegelijk assertief én voorzichtig met middelen te zijn. Je moet je goed kunnen aanpassen, dat toont deze crisis nog eens aan. Creatief, innovatief en wendbaar, volgens mij drie termen die student-ondernemers typeren.”

Vincent Vanderbeck, Hangar K: “Start-ups zijn wendbaar, maar kwetsbaar”

Vincent Vanderbeck, ceo van het Kortrijkse nest voor start-ups Hangar K, benadrukt enerzijds de voordelen en mogelijkheden voor jonge bedrijven in de coronacrisis, maar ziet anderzijds ook enkele mogelijke problemen. “Allereerst is de digitale focus van velen een groot pluspunt, absoluut. Daarnaast heb je ook het feit dat start-ups heel wendbaar zijn. Als je twee of drie mensen in dienst hebt of medeoprichter zijn, dan kan je nu gas geven en de juiste richting geven naar de toekomst toe”, aldus de CEO. “Dat is voor bedrijven met honderden of duizenden werknemers vanzelfsprekend een stuk moeilijker. Ik denk dan ook dat wie nu én het goede idee heeft én de drive kan houden na de heropstart zeker mooie resultaten kan boeken. Je kan als start-up veel sneller oppikken waar de nieuwe kansen zullen liggen.”

“Anderzijds is er natuurlijk het nadeel dat start-ups nieuw zijn, dat het risicokapitaal een stuk lager ligt – en waarschijnlijk nog even laag blijft – dan voor de crisis en dat een groot deel van de steunmaatregelen van de overheid enkel gericht zijn op bedrijven die al winst maken. Start-ups zijn in veel gevallen nog niet op dat punt en riskeren daar uit de boot te vallen”, zegt Vincent. “Daarom richtten wij eerder al deze specifieke vraag aan de regering: steun ook de jonge ondernemer om deze crisis mee te overbruggen.”