Op de speelkoer van de voormalige meisjesschool in de Kasteelstraat, tegen de klassenmuur aan, lieten de Struise Brouwers een nieuwe ruimte van 25 meter lang, 9 meter breed en 4,20 meter hoog bouwen. Die werd opgetrokken in sandwichpanelen, en die zorgen meteen voor een erg goede isolatie. Overal komt er hoogrendementsglas. Want 'duurzaamheid' is een van de kernwoorden bij alles wat de Struise Brouwers doen. Maar er zijn nog heel wat verbouwingen nodig.
...

Op de speelkoer van de voormalige meisjesschool in de Kasteelstraat, tegen de klassenmuur aan, lieten de Struise Brouwers een nieuwe ruimte van 25 meter lang, 9 meter breed en 4,20 meter hoog bouwen. Die werd opgetrokken in sandwichpanelen, en die zorgen meteen voor een erg goede isolatie. Overal komt er hoogrendementsglas. Want 'duurzaamheid' is een van de kernwoorden bij alles wat de Struise Brouwers doen. Maar er zijn nog heel wat verbouwingen nodig.Door het stijgend succes van Belgische bieren in het algemeen, vonden de brouwers onvoldoende bottelarijen die hun bier in flesjes konden afvullen. En hierdoor werd hun productie beperkt."Dus besloten we maar een eigen bottelarij te bouwen", zegt Urbain Coutteau, samen met Philippe Driessens en Pieter Braem eigenaar van de Struise Brouwers, ooit uitgeroepen tot 'Beste Brouwerij ter Wereld'. "Ik besloot er 200.000 euro eigen middelen in te stoppen, voor de andere 200.000 euro die nodig waren, deden we via onze website, en alleen daar, een oproep tot crowdfunding. Tot onze grote verbazing konden we het bedrag binnen een paar uur verzamelen. We schreven 200 schijven van 1.000 euro uit. Deelnemers konden kiezen uit jaarlijks 5 procent intrest gedurende twee jaar, of hun intrest via een afgesproken hoeveelheid bier.""Zowat 80 procent van de intekenaars koos voor een rente in bier, iets wat we eigenlijk stilletjes hadden gehoopt. Alleen mensen uit België, Nederland en Luxemburg konden intekenen. De portkosten om bier naar bijvoorbeeld de Verenigde Staten (waar we erg veel liefhebbers van onze brouwsels hebben) op te sturen zijn immers veel te hoog. De reden van dat enorme succes zien wij in het feit dat we zo'n enorm grote fanbase hebben. Die verankering vinden we heel belangrijk", legt Urbain Coutteau uit.De 400.000 euro werden geïnvesteerd in een warmtekrachtkoppeling (waarmee 25 procent energie per jaar wordt bespaard aan elektriciteit en warm water) en de rest in een eigen bottelarij. "Vroeger betaalden we jaarlijks 25.000 euro aan energie, en 75.000 euro aan andere brouwerijen om ons bier te latten bottelen. Vroeger konden we maandelijks één tankwagen bier laten afvullen, maar door de stijgende populariteit van Belgisch bier konden andere brouwerijen ons nog amper helpen voor het afvullen. Ons zakencijfer daalde met 20 procent.""We moesten dus op zoek naar een oplossing en dat werd dus een eigen bottelarij. Hierdoor moeten we zeker een stijging van de productie met de helft halen. Ons huidig project is dus niet echt een winst maar eerder een besparingsoefening. We zijn nu ook volledig CO2-neutraal, terwijl we vroeger een uitstoot hadden van 81 ton. Nu hebben we met de hele brouwerij dezelfde emissie als die van één Belg per jaar", vertelt Coutteau.Er staan nu twee vulmachines. Met de eerste kan men 500 liter per uur bottelen, in flesjes van 18 tot 75 cl. De grotere afvullijn kan 7.000 liter per uur bottelen in flessen van 33 cl. In een week tijd kunnen ze 12.000 liter van hetzelfde bier brouwen. De Struise Brouwers beschikken nu over een portfolio van 80 verschillende bieren, en het zou eigenlijk vier jaar duren om van elk van die bieren een hoeveelheid te brouwen. Er wordt voor 90 procent gebrouwd met Poperingse hop, rechtstreeks aangekocht bij de teler. De Struise Brouwers hebben zowat een ton hop nodig per jaar."Gedurende vier jaar hebben we bierpakketten verstuurd naar niet minder dan 220 verschillende landen. Maar dat was omwille van de enorme administratie, de hoge port- en douanekosten niet langer houdbaar", zegt Urbain. "Nu gaan containers met ons bier naar depots in heel Europa, de Verenigde Staten, China, Japan, Taiwan, Singapore en zelfs Zuid-Korea. Die agentschappen zorgen dan voor de verspreiding in die landen.""Zowat 40 procent van onze productie wordt uitgevoerd. Maar we verdelen ook via lokale bierstekers zoals Lahaye in Poperinge, Deca in Woesten, Van Uxem in Ploegsteert en heel wat depots, zoals de tientallen Prik & Tik-shops in heel Vlaanderen. In Brugge kan men terecht in de Struise Biershop op de Burg, naast de H. Bloedkapel. Al twee keer kregen we een overnamebod van erg grote buitenlandse spelers. Maar het blijft ons duurzaam project, dat we willen doorgeven aan onze kinderen", besluit Urbain Coutteau.De Struise Brouwers zijn alleen te bezoeken op zaterdagnamiddag van 14 tot 18 uur. In het didactisch lokaal, waar dertig tapkranen met verschillende bieren staan opgesteld, is het meestal aanschuiven. Toegang via een kleine poortgang, schuin over het gemeentehuis. De enige verwijzing is een bord op het voetpad. (AHP)Info: Struise.com.