Strandredders De Panne nemen nieuw omroepsysteem in gebruik na vandalisme

Dankzij het gloednieuwe communicatiesysteem kunnen de strandredders weer vlot communiceren met de badgasten. © JH
Redactie KW

Na het zware vandalisme van twee weken geleden in de hoofdpost van de strandredders van De Panne kunnen ze nu weer vlot communiceren met de badgasten. “Heel belangrijk nu het drukker wordt”, zegt hoofdredder Vincent Geerardyn.

Twee weken geleden werd de hoofdreddingspost van de redders in De Panne zwaar aangepakt door vandalen. In de nacht van maandag 29 op dinsdag 30 juni saboteerde iemand de elektriciteitskast buiten. De kast werd geopend en de bedrading werd gemanipuleerd zodat er niet 230 maar wel 400 Volt door de apparaten liep.

De gevolgen waren groot: er was voor minstens 7.000 euro schade. Naast het nieuwe digitale communicatiesysteem waarmee meldingen voor de badgasten afgeroepen kunnen worden en de zender van de hoofdpost, waren ook tal van andere toestellen stuk.

Verloren gelopen kindjes

“Niet kunnen communiceren met de badgasten via een centraal systeem is onwerkbaar in de zomer”, zegt hoofdredder Vincent Geerardyn. “Drie dagen na het vandalisme werden we met tijdelijke apparaten zoals een extra versterker uit de nood geholpen. En maandagochtend werd een gloednieuw communicatiesysteem voor omroepen geïnstalleerd. Daarmee staat onze communicatie met de badgasten weer op punt.”

“Daags na het vandalisme konden we al de communicatie met onze eigen redders terug herstellen. Heel wat laders van onze walkietalkies waren verloren gegaan. Net op tijd om de drukke weken van de zomer aan te vatten.”

“Gelukkig was het vlak na het vandalisme vrij fris en regenachtig en kwamen we niet in de problemen. Afgelopen weekend was het echter al drukker en hadden we acht verloren gelopen kindjes. Dan is het een must om vlot boodschappen te kunnen mededelen aan de badgasten.”

Dienstverlening niet in het gedrang

“Dit weekend belooft het nog drukker te worden met de start van het bouwverlof en warmer weer. Enkel de zender van onze hoofdpost is nog defect. Voor grotere reddingsacties is dat een klein probleem omdat we dan moeilijker kunnen communiceren met bijvoorbeeld het MRCC, de reddingsboot Brandaris of de NH-90 helikopter. Het lukt wel, maar via een omweg en niet optimaal.”

“Ook onze nieuwe koelkast met hoog koelvermogen om water voor de redders fris te houden, is nog steeds stuk. We wachten daar nog op onderdelen die in het toestel volledig verbrand bleken te zijn. Nogmaals een bewijs dat we blij mogen zijn dat onze post niet uitbrandde. Maar we zijn tevreden dat onze dienstverlening niet in het gedrag komt na die vandalenstreek.” (JH)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier