Straks slagbomen voor taxi’s aan het station van Brugge?

De taxistandplaatsen aan het station zijn bijzonder populair bij chauffeurs. © Davy Coghe
Piet De Ville
Piet De Ville Medewerker KW

Schepen Hilde Decleer (CD&V) pleit voor taxistandplaatsen met een slagboom aan het station van Brugge. Met dat ‘Amsterdams’ systeem hoopt ze incidenten zoals de schietpartij van afgelopen weekend te vermijden. Daarnaast wil ze een ‘culturele bemiddelaar’ voor allochtone taxichauffeurs én hoopt ze de Brugse Taxibond nieuw leven in te blazen.

Het centrum van Brugge werd afgelopen weekend opgeschrikt door een schietincident. Een taxichauffeur werd in de Vlamingstraat beschoten door een collega. De man overleefde het voorval gelukkig.

Achter het incident bleek echter veel meer te zitten: een harde concurrentiestrijd tussen de taxichauffeurs in Brugge. Volgens hen lag een Vlaams decreet aan de basis van die spanningen: op enkele jaren tijd verdubbelde het aantal vergunningen in de Breydelstad. “Wij kunnen niet anders dan het Vlaams decreet naleven”, legt schepen Hilde Decleer (CD&V) uit, bevoegd voor het afleveren van vergunningen aan taxichauffeurs.

Standplaatsen zelf opgetrokken

“Dat decreet stelt dat er per 1.000 inwoners een taxi nodig is. Vroeger reikte Brugge slechts 60 vergunningen uit en hanteerden we een wachtlijst. Maar één van die kandidaten schermde met een uitspraak van de Oost-Vlaamse gouverneur, die de gemeenten verbood om nog langer met wachtlijsten te werken en hen verplichtte om het decreet na te leven. We hebben niet gewacht op een gelijkaardige uitspraak van de West-Vlaamse gouverneur, maar hebben wel voordien het aantal vaste Brugse standplaatsen aan het station en de Markt opgetrokken tot 41. Nog meer standplaatsen creëren is niet eenvoudig. De straten en pleintjes zijn eerder nauw en klein. En uiteraard willen bewoners en bezoekers van de stad ook graag dat er voor hen parkeerplaatsen overblijven.”

Amsterdams voorbeeld?

Om de strijd tussen de taxichauffeurs in te dijken, kijkt de schepen naar onze noorderburen. “In Amsterdam bestaat een interessant model. Daar werken ze met een taxiwachtplaats met een digitaal bord dat aangeeft waar een plaats vrijkomt. Op dat ogenblik kan de chauffeur vertrekken richting die plaats, bijvoorbeeld het station. Wanneer de bewuste taxi daar arriveert, gaat dankzij een systeem met nummerplaatherkenning, een slagboom omhoog.”

Een wachtplaats voor taxichauffeurs, met een nummerplaatherkenningssysteem, zou het Brugse probleem kunnen oplossen.
Een wachtplaats voor taxichauffeurs, met een nummerplaatherkenningssysteem, zou het Brugse probleem kunnen oplossen.© GF

“Het zal niet voor morgen zijn, maar Brugge moet toch wel eens nadenken over zo’n systeem. Chauffeurs zouden niet meer de frustrerende ervaring hebben van naar een standplaats te rijden en daar te moeten vaststellen dat er geen plaats is. Als locatie voor zo’n wachtplaats denk ik aan de omgeving van Brasserie Tuf Tuf rechtover het station en aan de Katelijnepoort, waar er toch al sprake is van een parking.”

Taxibond?

Schepen Decleer hoopt ook op medewerking van de taxichauffeurs zelf om het probleem aan te pakken. Ze roept hen op om te bewijzen dat er te veel vergunde taxi’s zijn in Brugge. “Als ze dat met cijfers kunnen aantonen, laat het decreet toe om het aantal vergunningen met 20 procent te verminderen. Het is trouwens tijd dat er opnieuw een Brugse Taxibond opgericht wordt, zodat de sector een vertegenwoordiger kan aanduiden die namens alle exploitanten kan spreken. Sinds ik schepen ben, heeft er ondanks mijn herhaald aandringen geen enkele taxichauffeur het initiatief genomen om de beroepsvereniging nieuw leven in te blazen. Pas nu, na de moordpoging, is die intentie er wel. Een Taxibond zou ook de samenhorigheid onder de taxichauffeurs kunnen verbeteren.”

Bemiddelaar

Eerder gaf Decleer al aan dat er spanningen zijn tussen verschillende etnische groepen onder de taxichauffeurs in Brugge. De bijkomende vergunningen die werden uitgereikt, gingen immers vooral naar chauffeurs van vreemde origine. Vandaag zijn er in Brugge 199 Belgische en 22 allochtone chauffeurs voor 114 taxi’s in Brugge: 2 Afghanen, 3 Armeniërs (die nu wegens de moordpoging hun licentie kwijt zijn, red.), 1 Burundees, 1 Fransman, 1 Irakees, 1 Iranees, 5 Nederlanders, 2 Pakistanen, 2 Rwandezen, 1 Slovaak, 1 Spanjaard, 1 Tunesiër en 1 Zwitser.

“We merken dat bepaalde groepen zich verenigen en vaak niet zo positief staan tegenover elkaar. Afrikanen en Oost-Europeanen kunnen bijvoorbeeld niet zo goed met elkaar overweg”, zegt de schepen. “Ik ben dan ook van plan om een cultureel bemiddelaar aan te stellen, naar het voorbeeld van Sint-Truiden. Zo iemand begeleidt er allochtone nieuwkomers naar een zelfstandige job en maakt hen wegwijs in onze vaak complexe regelgeving en de gebruiken, maar ook in onze normen en waarden. Dat moet ook vermijden dat, zoals nu gebeurt, vrouwelijke chauffeurs onheus behandeld worden. De meeste dames durven of willen ‘s nachts niet rijden. Bij sommige chauffeurs van vreemde origine heerst er blijkbaar nog altijd een machocultuur, die het moeilijk heeft met werkende vrouwen…” (PDV/SVK)

Voldoende gescreend?

Kon de schietpartij vermeden worden door een betere screening vooraf van de kandidaat-taxichauffeurs? “Voor een vergunning moeten de kandidaat-chauffeurs niet alleen voldoen aan beroepsbekwaamheid, maar ook aan een aantal moraliteitsvoorwaarden”, zegt Hilde Decleer. “Wie ooit veroordeeld werd wegens dronkenschap, vluchtmisdrijf, vijf snelheidsovertredingen, drie zware verkeersovertredingen of gevangenisstraffen van meer dan drie maanden, krijgt geen vergunning. Het schepencollege kan meteen ook, met bijzondere motivering, een vergunning intrekken. Dat hebben wij deze week gedaan voor het taxibedrijf van de drie opgepakte broers. Ik heb er alleszins geen weet van dat ze eerder al iets mispeuterd hebben, want anders was hun vergunning op vraag van politie of parket al eerder ingetrokken.”

Kandidaat-taxichauffers worden bovendien onderworpen aan een examen in het Nederlands. Zo moeten de kandidaten tien toeristische plekjes en hotels kunnen aanwijzen op de kaart van Brugge, maar ook de Vlaamse Visveiling kunnen situeren in de Zeebrugse haven. Voor het overige krijgen ze meerkeuzevragen over het aantal inwoners van Brugge, de maximumsnelheid in een woonerf, de bijnaam van de Bruggelingen, de stadspraline en de naam van de burgemeester. (SVK)