Straks shoppen we met de handrem op: drie stemmen uit onze grootste winkelstraten

Redactie KW

Vanaf maandag mogen alle winkels onder strikte voorwaarden weer open. Geen moment te vroeg voor de handelaars, die alles in het werk stellen om het shoppen veilig te laten verlopen. Al verwachten zij geen stormloop. “Die drukke dagen waar ik zo van hou, zijn sowieso niet meer aan de orde.”

Schoenen Quicke, Brugge: “Italiaanse schoenen online verkopen is niet evident”

Zaakvoerder Patrick Podevyn.
Zaakvoerder Patrick Podevyn.© Davy Coghe

De Brugse schoenhandelaar Patrick Podevyn (55) is zaakvoerder van Quicke in de Zuidzandstraat in Brugge, een uitloper van de Steenstraat. Hij is de vierde generatie, zijn overgrootvader startte in 1903 met een schoenmakerij in Brugge.

Ben je blij opnieuw je winkel te mogen openen?

“Uiteraard, Italiaanse en Zwitserse schoenen online verkopen is niet zo evident. We hebben onze schoenen gepromoot op de sociale media, maar die verkoop kun je niet vergelijken met het runnen van een winkel in de Zuidzandstraat. Deze coronacrisis is te vergelijken met de crash van Wall Street in de jaren 30. Toen ging de schoenmakerij van mijn overgrootvader bijna failliet.”

Verwacht je een stormloop?

“Neen. Ik steun de visie van Unizo Brugge, die zich kant tegen een verkeersvrije Steenstraat, waarbij de politie wandelaars met hekkens scheidt van kooplustigen die staan aan te schuiven. Als mensen zich niet houden aan social distancing, kan er via de luidsprekers gewaarschuwd worden. 70 procent van de handel in de binnenstad is gerelateerd aan het toerisme. Zolang het toerisme zich niet herstelt, zul je geen stormloop hebben. Zelfs wij halen als schoenenwinkel 30 procent van onze omzet uit passanten. In tegenstelling tot de Steen-, de Geldmunt- en de Noordzandstraat, wordt de Zuidzandstrraat niet afgesloten voor het autoverkeer. Anders kun je door de werken in de Katelijnestraat Brugge niet meer binnenrijden. Een belangrijk probleem blijft de mobiliteit en de bereikbaarheid van Brugge. Die is verslechterd.”

Wat verandert er voor de klant?

“We zijn voorbereid. Onze winkel heeft twee ingangen. De ene zullen we als uitgang gebruiken en met pijltjes de looplijn aanduiden voor onze klanten. Er zal ontsmettingsgel zijn, ons personeel zal mondmaskers dragen. Aan de kassa wordt er plexiglas gemonteerd. Gezien wij over 200 vierkante meter winkeloppervlakte beschikken, mogen er vier à vijf klanten tegelijkertijd binnen.” (Stefan Vankerkhoven)


Juwelen Nys, Kortrijk: “Handschoenen maken het afstandelijker”

Sylvie Nys runt Juwelen Nys samen met haar broer Kristof.
Sylvie Nys runt Juwelen Nys samen met haar broer Kristof.© KD

Juwelen Nys is een begrip in Kortrijk. Sylvie Nys en haar broer Kristof Nys namen de zaak in 2013 over van hun ouders. Ze runnen vestigingen in de Lange en Korte Steenstraat en in winkelcentrum K in Kortrijk.

Ben je blij om weer open te mogen?

“We zijn ongelofelijk content. Ik kan mijn enthousiasme haast niet weg steken. (lacht) Het was natuurlijk wel leuk om even op adem te komen. We konden verschillende dingen op punt stellen waar we anders de tijd niet voor hadden, zoals onze inventaris. En ook mijn dochter van acht vroeg veel aandacht. Die moet je echt in de gaten houden als ze voor school aan het werk is. (lacht) Maar het kriebelt enorm om weer mensen blij te maken met juwelen.”

Verwacht je een stormloop?

“Ik denk eigenlijk van niet. Het is sowieso heel jammer dat we Moederdag mislopen. Dat zullen we nog eens extra voelen in de cijfers. We kregen de afgelopen zes weken wel telefoontjes van mensen die iets mooi wilden kopen. Of van mensen die hun horloge kapot hebben gekregen toen ze eind maart het uur probeerden te veranderen. Er zal dus zeker werk genoeg zijn. Maar die drukke zaterdagen waar ik zo van houd, waarbij de winkel bomvol staat, zijn sowieso niet meer aan de orde.”

Wat verandert er voor de klant?

“We nemen uiteraard de standaardmaatregelen. Denk aan een plexischerm, tapijtjes die aanwijzen waar mensen mogen staan en ontsmettingsgel. Alle elf onze personeelsleden zullen ook voorzien worden van handschoenen en mondmaskers. Er zullen nog slechts drie klanten binnen mogen. We zullen vooral onze persoonlijke aanpak missen. We zijn een familiebedrijf. Er heerst hier een huiselijke sfeer. We helpen de mensen graag met passen en kiezen. Dat zal nu niet meer kunnen. Of alleen nog met handschoenen. Maar dat maakt het hele gebeuren veel kouder en afstandelijker.” (Annelies Nollet)


Ferm Clothing, Oostende: “Veel meer werk voor veel minder omzet”

Koenraad Vandenabeele van kledingszaak FERM.
Koenraad Vandenabeele van kledingszaak FERM.© PM

Koenraad Vandenabeele is de zaakvoerder van Ferm in Oostende. Hij baat twee kledingwinkels uit in het centrum van de stad.

Ben je blij terug te mogen openen?

“Goh, eerlijk gezegd heb ik geen hoge verwachtingen, maar we moeten ergens beginnen. Het zal heel erg kalm zijn in het begin. We wachten tot de maatregelen wat meer versoepelen, hopelijk tegen de zomer. In tussentijd heb ik zeker niet stilgezeten, integendeel. Het is gek, maar ik heb het echt druk gehad. We maakten ‘bluuf in je kot’ T-shirts, en dat heeft goed gewerkt. Bij elk verkocht shirt schonken we vijf euro aan de Oostendse ziekenhuizen en ik ben blij dat we zo’n 1.000 euro mochten schenken. We verkochten ook kleren via Instagram Stories. Dat was miniem, maar het is beter dan niets. In feite steek je daar veel meer tijd in dan wat je er voor terug krijgt. Maar de mensen zien je en vergeten je niet, ook dat is belangrijk. Momenteel ben ik volop bezig met het uitbouwen van een webshop.”

Verwacht je een stormloop?

“Nee, zeker niet. We zijn geen McDonald’s hé (lacht). Mensen hebben voedsel nodig, maar kleding, dat is geen must maar een luxe.”

Wat verandert er voor de klant?

“Mijn winkel is 200 m², wat betekent dat er maximum twaalf mensen in de winkel binnen mogen. Je mag met twee naar binnen, met het hele gezin is niet de bedoeling. Is er te veel volk, moet je buiten wachten. In de herenwinkel hebben we lijnen op de grond gezet waarlangs de mensen moeten wandelen, we zullen zien wat dat geeft. Er mogen maar enkele stuks per persoon gepast worden. Nadien reinigen we de kleren én de pashokjes. Dat is allemaal veel meer werk, voor veel minder omzet. Shoppen is voor mij een beleving. Afstand bewaren als je boodschappen gaat doen in de Delhaize, dat lukt gemakkelijker dan in een kledingwinkel.” (Gillian Lowyck)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier