Stockt Zeebrugge auto’s straks op elkaar? “Niet zonder risico”

C.RO Ports beschikt al over een autoterminal met verdiepingen. © RJ
Roel Jacobus
Roel Jacobus journalist/muzikant

Vereniging voor open ruimte vzw Groen pleit ervoor om in de haven nieuwe wagens in verdiepingen te stockeren, zodat geen polders moeten aangesneden worden voor nieuwe parkings. C. Ro Ports beschikt al over dergelijk parkeergebouw en ook hun collega’s ICO en Wallenius Wilhelmsen hebben het idee al overwogen. “Maar we botsen op praktische bezwaren inzake betaalbaarheid, veiligheid en schade.”

De vzw Groen, die sinds 1979 ijvert over het behoud van open ruime in de regio Brugge, diende bezwaarschriften in tegen twee nieuwe projecten in de achterhaven. “We stellen ons vragen bij het verbreding en verdiepen van het Boudewijnkanaal voor een bouwdok voor de elementen van de Oosterweeltunnel. Daarnaast willen ook een beter onderzoek van de economische noodzaak van een nieuwe autoterminal van 23 hectare voor Wallenius Wilhelmsen”, zegt voorzitter Erik Ver Eecke.

Langs het Boudewijnkanaal wacht de 174 hectare grote Dudzeelse Polder al sinds de jaren 70 op economische ontwikkeling. “Bij de opmaak van het Gewestplan, de voorloper van de Ruimtelijke Uitbreidingsplannen (RUP), werden zones voor wonen en industrie veel groter ingekleurd dan eigenlijk nodig was. Wij wensen dat de gebieden die na 40 jaar nog altijd niet gebruikt zijn, uit de RUP’s gehaald worden”, zegt Ver Eecke.

“Wij zijn niet tegen economie maar vragen dat de ecologische aspecten op gelijke voet behandeld worden”, zegt bestuurslid Ivan De Clerck. “We wensen niet alleen natuurcompensaties maar betreuren vooral dat Zeebrugge een anti-voorbeeld is van zuinig ruimtegebruik. Nu is de achterhaven één platte parking terwijl je de bestaande capaciteit twee, drie, vier, vijf keer kunt vergroten door simpelweg in de hoogte te bouwen. Dan moet je geen verdere ruimte innemen en komt er geen druk op natuurgebied en de woonkernen van Lissewege en Zwankendamme. Als dit wel kan of zelfs verplicht is in onder meer Rotterdam en Duitse havens, waarom dan niet in Zeebrugge?”

Letsels en schade

We legden deze vraag voor aan de drie grote autobehandelaars. C. Ro Ports heeft al één parkeergebouw met verdiepingen naast de Pierre Vandammesluis. Helaas wil het bedrijf, behorend tot de Belgisch-Luxemburgse groep CLdN, niet getuigen over de werking van het gebouw om ‘strategische reden’.

Als garages kunnen in Rotterdam en Duitsland, waarom dan niet in Zeebrugge?

Terminalmanager Hendrik Sohier van Wallenius Wilhemsen was gelukkig wel meteen bereid om op de oproep van de vzw Groen te reageren. “Het concept van een ‘multi storey car park’ is ons uiteraard bekend en wij hebben dit in verleden al bestudeerd. De optie werd niet weerhouden onder andere door de arbeidsveiligheid. Bijvoorbeeld bij koud weer bevriezen verschillende dekken sneller. Dan ontstaat voor de medewerkers het risico op letsels, zoals beenbreuken en erger. Er is tevens een hoger risico op schade doordat er meer manoeuvres nodig zijn. Je kan het concept goed vergelijken met een ondergrondse parking, waar de kans ook groter is om tegen een pilaar te rijden. Onze klanten vereisen nu eenmaal ‘zero damage’. Het kleinste krasje op een nieuwe wagen wordt als schade aanzien.”

Acht keer duurder

Ook International Car Operators (ICO), de grootste autobehandelaar van de haven en misschien wel ter wereld, heeft het idee van garages met verdiepingen al onderzocht. “Uiteraard. Maar we kwamen zeven tot acht keer duurder uit dan een voor vlakke opslagplaats. Aan de normale markttarieven kunnen we dat dus niet doen”, zegt gedelegeerd bestuurder Marc Adriansens.

“Een automagazijn met verdiepingen is dus alleen te verantwoorden wanneer een van de betrokken partijen dit wil sponsoren. Bijvoorbeeld wanneer een automerk of rederij absoluut overdekte stockage wenst. Het kan ook een oplossing zijn wanneer er geen ruimte meer beschikbaar is om uit te breiden, zoals bij rederij Grimaldi die in Antwerpen een garage bouwde.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier