Stevig verlies voor Deceuninck na herstructurering

Francis Van Eeckhout (links) behoudt ondanks de verliescijfers van zijn bedrijf het vertrouwen in het nut van de sponsoring van een wielerteam. (foto Bart) © VDB
Redactie KW

Door een herstructurering ging Deceuninck in 2019 stevig in het rood. Het bedrijf sloot het boekjaar af met een verlies van bijna 15 miljoen euro.

Deceuninck, de materialengroep die ramen en deuren maakt, zag haar omzet de voorbije jaren al dalen met 6 procent. Het boekjaar 2019 werd afgesloten met een verlies van 14,7 miljoen euro. Topman Francis Van Eeckhout zegt in De Tijd waar het op staat: “Het was geen goed jaar, we moeten daar niet flauw over doen.”

De ceo verwijst naar Turkije als boosdoener, waar Deceuninck onder druk staat van de Turkse economie. De inflatie steeg er, de grondstoffen werden er duurder. Ook de financiële kosten, die opliepen naar 22,5 miljoen euro, wegen stevig door op het eindresultaat. Dat komt enerzijds door de hoge rentevoet in Turkije, maar vooral door een grote herstructureringsactie in Europa, waar de omzet daalde met 1,8 procent. Om de efficiëntie op te krikken, werd een fabriek in Duitsland afgeslankt en de productie verhuisd naar Polen.

Toch hoopt men bij Deceuninck dat het de vruchten van zijn recente investeringen zal plukken. “We zitten in een trage sector”, aldus de ceo in datzelfde artikel in De Tijd. “Levertijden lopen soms op tot meer dan een jaar. Toch houden we de moed erin. In Europa kan het beter, maar we werken eraan. Turkije is onze ziel en onze toekomst, dus daar verkopen is geen optie.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier