Stephan Gryspeerd is sinds het najaar van 2017 co-voorzitter van de vzw Shopping & Centrum Roeselare, hij voert die functie uit samen met Filip Van Heghe. Hij smijt zich volop in die taak, maar eigenlijk hoeft die titel niet voor hem. "Ik wil gewoon mijn steentje bijdragen aan Roeselare", opent hij. De buitenwereld kent Stephan vooral als de man achter De Zoete Zonde in de Vlamingstraat, zeker op zomerdagen een van de places to be in de Rodenbachstad.
...

Stephan Gryspeerd is sinds het najaar van 2017 co-voorzitter van de vzw Shopping & Centrum Roeselare, hij voert die functie uit samen met Filip Van Heghe. Hij smijt zich volop in die taak, maar eigenlijk hoeft die titel niet voor hem. "Ik wil gewoon mijn steentje bijdragen aan Roeselare", opent hij. De buitenwereld kent Stephan vooral als de man achter De Zoete Zonde in de Vlamingstraat, zeker op zomerdagen een van de places to be in de Rodenbachstad."Ik kijk uit naar het Batjesweekend, dit jaar van vrijdag 21 tot maandag 24 juni. Voor velen beginnen de Batjes op vrijdagavond met 't Vat van Rodenbach, maar eigenlijk start het koopjesfestijn al op vrijdagochtend. We merken de afgelopen jaren dat de winkels op vrijdag al heel wat mensen over de vloer krijgen om 'een batje' te doen en dat kunnen we alleen maar toejuichen. Heel wat winkels doen daar volop aan mee door op vrijdagavond langer open te blijven.""Voor het programma van de Batjes proberen we telkens een mix te maken van klassiekers en nieuwe invloeden. Succesvolle initiatieven houden we graag en waar nodig kijken we voor iets nieuws. De invulling van het weekend gebeurt grotendeels door ons. Daarbij mogen we de rol van centrummanager Alex Leupe niet onderschatten, net als de rol van Rik Vannevel, die als voormalig gezicht van de Billboard heel wat muzikale connecties heeft. Jaar na jaar haalt hij topgroepen naar onze stad.""We krijgen vaak de opmerking dat alles vroeger beter was, men verwijst dan vaak naar de tijd dat er olifanten en kamelen door het stadscentrum liepen. Daar zijn we dit jaar aan tegemoet gekomen door drie kamelen in de Noordstraat los te laten. Wie dat wil kan een toertje doen op hun rug. Er zijn twee opstapplaatsen, aan het begin en aan het einde van de Noordstraat. Ze zullen ongetwijfeld heel wat bekijks hebben." Op sociale media was er wat kritiek over de komst van de kamelen, maar men bevestigt dat alles vooraf afgestemd en goedgekeurd werd. Het gaat bovendien om kamelen die dit gewoon zijn. "De grote uitdaging is en blijft om jong en oud te verenigen op de Batjes. Niet simpel, want de verwachtingen zijn heel divers", stelt Stephan. Zeker op de Grote Markt is het vaak zoeken. 't Vat is een succes en op zaterdag en zondag hebben we respectievelijk Roeselare en KW Danst, maar 's avonds blijft moeilijk. We hebben twee muziekgroepen uitgenodigd die hopelijk wat los maken." Op zaterdagavond had je de afgelopen jaren de verkiezing van de Batjesprinses, maar dit jaar hebben die ervoor gekozen om de verkiezing twee weken later in de OCAR te houden. Op zich is dat geen groot gemis, vindt Stephan. "De vroegere verkiezing was legendarisch. De Batjesprinses werd weken vooraf verkozen en vertolkte vervolgens een belangrijke rol binnen het Batjesweekend, maar dat was in deze verkiezing toch wat anders. Nu ligt de verkiezing twee weken na de Batjes en heeft het er eigenlijk niets meer mee te maken."Het centrum is op zaterdag en zondag verkeersvrij, maar niet meer op maandag. "We merken dat het beter is, de handelaars vragen daar ook om", aldus Stephan. De Batjes worden op maandagavond iets na elven afgesloten met een spetterend vuurwerk. "Ik kijk iedere keer uit naar het Batjesweekend. Ik voorzie ook meer dan genoeg personeel. Om de drukte aan te kunnen, maar ook om zelf een toertje te kunnen doen door het stadscentrum. Om de sfeer op te snuiven en vooral ook om met de mensen en handelaars te babbelen over hoe zij het weekend aanvoelen. Er mag veel volk op baan zijn, het is natuurlijk nog altijd de bedoeling dat er veel wordt verkocht.""Als vzw Shopping & Centrum Roeselare is het onze taak om mensen naar het centrum te krijgen. We zijn geëvolueerd van vier evenementen tien jaar geleden naar jaarlijks veertien en dat appreciëren de handelaars. Zowel de ketens als winkeliers zijn tevreden over hoe het er nu in Roeselare aan toegaat, volgens de laatste cijfers is het bezoekersaantal ook aan het stijgen en uit de reacties kunnen we duidelijk opmaken dat ze Roeselare een mooie stad vinden. De grote moeilijkheid voor ons is om iedereen mee te krijgen in het verhaal. De zaken uit de Ooststraat, maar ook uit de omliggende straten. Iedereen moet mee in het breder plaatje. Als het druk is in de Ooststraat, dan is dat ook goed voor de omliggende straten", besluit Stephan. (TD)