Deze reis is al hun tweede deelname aan het rammelbakkenavontuur. Vorig jaar legden Cate en Stefaan in zes dagen tijd meer dan 4.000 kilometer af naar Boedapest. "Een hoogtepunt vorig jaar - letterlijk én figuurlijk - waren de Oostenrijkse bergen. Bij verschillende deelnemers zijn toen de remmen in brand gevlogen", glimlacht Stefaan.
...

Deze reis is al hun tweede deelname aan het rammelbakkenavontuur. Vorig jaar legden Cate en Stefaan in zes dagen tijd meer dan 4.000 kilometer af naar Boedapest. "Een hoogtepunt vorig jaar - letterlijk én figuurlijk - waren de Oostenrijkse bergen. Bij verschillende deelnemers zijn toen de remmen in brand gevlogen", glimlacht Stefaan.Ook zijn bijna dertig jaar oude Volkswagen overleefde de trip maar net. "We waren nog niet goed en wel thuis toen de 'delco', de stroomverdeler van de motor, het begaf." Het autootje is nog van Stefaans moeder geweest. "Om in de Rammelbakken Reis aan de start te mogen komen, moet je auto bouwjaar 2001 of ouder zijn met een aanschafwaarde van maximum 750 euro. Deze heeft geen stuurbekrachtiging en was afgeschreven. Maar een Volkswagen met 120.000 kilometers op de teller, die houdt het nog wel even vol. Mama reed er alleen maar mee rond de kerktoren", aldus Stefaan.De plannen om mee te doen aan de Rammelbakken Reis werden gesmeed aan de toog. "We zaten op café toen een van ons een advertentie zag passeren op Facebook. Zou dat niets voor ons zijn, dachten we. Omdat we net ons hondje Finley geadopteerd hadden, besloten we om het Blauwe Kruis als goede doel in de kijker te zetten", vertelt Cate. Ook dit jaar sponsoren Cate en Stefaan het Blauwe Kruis. "Door corona was het niet eenvoudig om sponsors te vinden. De reis zelf hing ook lang aan een zijden draadje. Oorspronkelijk zouden we eigenlijk naar Edinburgh gaan, maar door de strenge quarantainevoorschriften in het VK werd dat geannuleerd."De rit naar de Côte d'Azur verloopt volledig coronaproof. "In de eigen bubbel, en zonder de foodtrucks die anders meereizen. Er zal onderweg dus iets minder ambiance zijn, maar we zijn al blij dat de reis toch kan doorgaan. De rode zones worden uiteraard omzeild", aldus Stefaan. Hij is werfcontroleur bij het Agentschap Wegen en Verkeer, Cate werkt in een supermarkt. "Na die tumultueuze zomer zal het deugd doen om er eens uit te zijn", zegt zij. "En de sfeer onderweg is onbeschrijflijk. Je kan dat moeilijk uitleggen, de Rammelbakken Reis is iets wat je gewoon eens moet gedaan hebben."De wagens worden ludiek aangekleed, onderweg staan de deelnemers de vreemdste opdrachten te wachten. "Vorig jaar moesten we bijvoorbeeld een dansje doen langs de weg, of op zoek gaan naar een miniatuurversie van onze eigen wagen. Ergens in Duitsland zijn we een Volkswagengarage binnengestapt: meteen prijs", glimlacht Stefaan. Hij en Cate werden zo achtste op 136 deelnemers. "Maar de Rammelbakken Reis is dus geen race. De punten worden gegeven op basis van die opdrachten en de originaliteit van je wagen. Vorig jaar waren er bijvoorbeeld deelnemers die een grote namaakaap op hun dak hadden. De Rammelbakken Reis is een rijdend circus: hoe zotter, hoe beter", aldus Cate.Stefaan en Cate vormen samen 'Team Exzeeko'. "Naar onze zeilboot", knipoogt Stefaan. "Cate en ik zijn nogal avontuurlijk aangelegd. De Rammelbakken Reis brengt je langs plekken waar je nog nooit geweest bent. Als je dan in colonne door een boerengat in Tsjechië rijdt, weten de mensen niet wat ze zien. We zijn een maffe bende." Hopelijk wordt het onderweg niet te warm, want Cate en Stefaan hebben geen airco in hun Volkswagen. "Maar vorig jaar hebben we dat ook overleefd. Mama was trots op haar autootje."Cate en Stefaan brengen met hun deelname opnieuw het Blauwe Kruis onder de aandacht. Een vrije bijdrage storten kan op het rekeningnummer BE96 384 0430601 05 of via https://www.whydonate.nl/fundraising/uw-dierenliefde-voor-de-asieldieren-van-het-blauwe-kruis-kust