Steeds vaker komen klanten niet opdagen

Mieke Verhelle
Mieke Verhelle Chef Nieuws Online

West-Vlaanderen is met gevestigde waarden en nieuwkomers weer goed vertegenwoordigd in de nieuwste culinaire gids Gault&Millau.

We hebben zelfs de restaurants met de beste bierkaart en met de beste wijnkaart, de beste Aziaat, de beste gastro-bistro en de beste verhouding prijs-plezier. Komende maandag zullen ook weer heel wat Michelin-sterren over onze provincie worden uitgestrooid.

West-Vlaanderen telde nog nooit zoveel eetgelegenheden. Ikzelf ga regelmatig op restaurant. Van bistro tot sterrenzaak, ik kan ze alle appreciëren. En hoe meer restaurants ik bezoek, hoe duidelijker het wordt. Restaurateurs hebben allemaal dezelfde gemene deler: een passie voor het vak. Zonder passie hou je de lange werkdagen, het constante presteren onder druk niet vol.

Je hoeft niet zo heel veel tijd tussen koks en obers te spenderen om te weten dat de sector onder druk staat. De witte kassa weegt zwaar door op de personeelslast. Eenieder die aan de slag gaat met een flexi-job mag eindeloos overuren presteren zonder al te grote impact op zijn belastingen. Het eigen personeel van het restaurant ziet zijn overuren beperkt, maar blijft de klanten die nog lang natafelen even vriendelijk bedienen.

Restaurateurs hebben allen dezelfde gemene deler: een passie voor het vak

Veel restaurants zien zich genoodzaakt een extra dag te sluiten. Want voor die ene dag is er door de beperking op overuren extra personeel nodig. En dat kost meer dan het opbrengt. Bovendien ziet de eerlijke restaurateur nog vaak personeel vertrekken naar een concurrent die wel nog een ‘enveloppe’ onder tafel durft schuiven.

En dan is er ook nog deze toch wel nefaste trend: die van de lege tafeltjes in anders goed draaiende eetgelegenheden. Klanten die reserveerden, komen niet opdagen en doen niet eens de moeite om te annuleren. Elke restauranthouder kan je wekelijks verhalen vertellen van tafels die wezenloos leeg blijven. Koks die tegen het overschot aan verse producten aankijken. En dat terwijl ze al klanten hadden moeten weigeren wegens volzet.

En toch, toch schept zelfs dat weer kansen. Voor al die mensen die niet zo goed zijn in het vooraf plannen. Wie de avond zelf nog een tafeltje kan versieren, die wordt ongetwijfeld extra in de watten gelegd.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier