Steeds vaker Engelstalige bediening in horecazaken Westkust

. Samuel Trybou (HR manager) en Peter Claerhout (hotelmanager) van hotel Sandeshoved schakelen de hulp in van Kelly Hesters (account manager) en Kirke Hillewaere (coo) van Axintor Interim om hun nijpend personeelstekort aan te pakken. © GF
Wouter Verheecke
Wouter Verheecke Medewerker KW

De kusthoreca kampt deze zomer met een zwaar personeelstekort. Belgische studenten kiezen liever voor andere vakantiejobs en ook het vaste personeel zoekt dikwijls andere werkoorden op. Buitenlandse werkkrachten kunnen redding bieden: “Er is weliswaar een taalbarrière, maar ze hebben de juiste werkmentaliteit.”

Bij hotel Sandeshoved in Nieuwpoort schakelen ze al jarenlang anderstalige werkkrachten in, veelal van net over de Franse grens. Door de taalbarrière kregen zij doorgaans taken ‘achter de schermen’, zoals onderhoud, poetsen, koken of afwassen.

Deze zomer worden deze buitenlandse medewerkers echter ook ingezet bij de buffetbediening of in de bar, waar ze soms korte conversaties moeten voeren met de hotelgasten. Dit jaar gaat het daarbij ook om Polen, Roemenen of Spanjaarden, die de vakantiegangers dan in het Engels aanspreken.

Personeelstekort

“Wij doen een beroep op deze mensen uit pure noodzaak, want we komen hier handen te kort. Het is voor ons kiezen tussen de capaciteit verminderen met louter Nederlandstalige medewerkers, of die op peil te houden met dan weliswaar mogelijks een anderstalige bediening”, stelt Samuel Trybou van Sandeshoved.

“In juni kwam er immers vrijwel geen reactie van lokale jobstudenten op onze zoektocht. Wij zagen de bui echter al langer hangen, toen de horeca tijdens de lockdowns op slot moest. Een drietal vaste medewerkers heeft ons team sindsdien jammer genoeg verlaten.”

“De sluiting zorgde voor veel onzekerheid onder onze personeelsleden. Dit deed hen ook nadenken over het harde werk en de flexibele uren, waardoor sommigen uitkeken naar aantrekkelijkere jobs zonder weekend- of avondwerk.”

“In andere gevallen is het verschil tussen het loon en de uitkering niet groot genoeg om hen weer aan de slag te krijgen. Bovendien speelde de VDAB de jongste maanden een actieve rol bij het omscholen van horecawerknemers tijdens hun economische werkloosheid”, verklaart collega Peter Claerhout het personeelstekort. “Nu is er weliswaar een nieuwe campagne gelanceerd om het tij te doen keren, maar het kwaad was al geschied.”

Als oplossing ging het hotel aankloppen bij Axintor Interim, met kantoren in Veurne, Roeselare en Ieper. Zij zijn als uitzendbureau gespecialiseerd in de rekrutering van buitenlandse arbeiders en stellen nu een tiental jobstudenten tewerk in Sandeshoved.

“Ook andere horecazaken kunnen ons zeker nog inschakelen als zij op zoek zijn naar tijdelijke medewerkers. De ervaring leert ons dat Poolse, Roemeense of Spaanse werkkrachten doorgaans over de juiste werkmentaliteit beschikken, zoals die zeker ook nodig is in deze sector”, stelt Kelly Hesters van Axintor Interim.

Harde werkers

Een belangrijke extra troef is dat die buitenlandse werkkrachten alleen maar naar hier komen om te werken. “Anders dan Belgische studenten hebben zij hier dus geen sociaal leven te onderhouden, of festivals te bezoeken tijdens hun tijdelijke verblijf in onze streek. Zij kunnen dus die continuïteit in de werkschema’s bieden die onze horecaklanten in de zomermaanden van hen verwachten”, vult haar collega Kirke Hillewaere aan.

Natalia Swiatek komt uit Polen en klust deze zomer bij als opdienster.
Natalia Swiatek komt uit Polen en klust deze zomer bij als opdienster. © Wouter Verheecke

Een van de studenten die in het Nieuwpoortse hotel bijklust, is Natalia Swiatek (22) uit Polen. Zij deelt de vakantiewerkvloer met drie vrienden en verblijft deze zomer in Alveringem. “Ik serveer de lunch en ruim de tafels daarna weer af”, vertelt ze ons in het Engels.

Begripvol

“Ik had hier helemaal geen ervaring mee, maar het is een gevarieerde job met een leuke werksfeer onder de collega’s. Ook de hotelgasten zijn vriendelijk. Wanneer zij mij iets in het Nederlands, Frans of Duits vragen, stress ik wel even en dan roep ik er snel iemand anders bij. De meesten tonen daar echter wel begrip voor.”

Stéphane Buyens: “Creëer aangename werksfeer, luister naar hun verwachtingen”

Stéphane Buyens staat aan het roer van Hostellerie Le Fox en is ook schepen van Lokale Economie in De Panne. Ook hij is natuurlijk op de hoogte van het personeelstekort bij de kusthoreca. “Dat er daarvoor buitenlandse werkkrachten worden aangetrokken, is hier al 30 jaar de realiteit. Als Belg kun je dus kiezen tussen een anderstalige bediening of self service”, stelt hij.

De verklaring voor de geringe interesse voor de job ziet hij zelf vooral in de werkuren. “Veel zaken zitten met een service coupé tussen de lunch en het diner. Daar kunnen we moeilijk onderuit, maar toch zie ik graag een en ander veranderen in de sector. Zo moet het cliënteel zich leren aanpassen aan de vaste openings- en sluitingsuren die er vroeger veel minder waren. Maar ook als chef moet je je aanpassen. Volgens mij willen jongeren wel degelijk nog werken, maar ze willen duidelijk ook ontspannen. Kom als baas dus van je ivoren toren af en luister naar hun verwachtingen. Haal bijvoorbeeld de stijfheid uit het beroep door die jonge medewerkers niet meer in een strak pak te willen steken en creëer zo een aangename werksfeer”, tipt hij.

Peter Verbeke: “Sector zal vanzelf weer herstellen”

Peter Verbeke is directeur van Hotelschool Ter Duinen in Koksijde. “De langdurige sluiting en het jojo-effect van open en weer dicht hebben hun sporen nagelaten in onze sector”, erkent hij. “Veel vaste medewerkers hebben de heropening immers niet afgewacht en begaven zich alvast op de arbeidsmarkt. Dat ook jongeren daarbij uitkijken naar de beste voorwaarden, begrijp ik. Als het maar om een tijdelijke job gaat, worden die anders beoordeeld dan voor een langdurige tewerkstelling.”

Deze vaststellingen zijn voor hem echter geen reden tot paniek. “De horeca heeft zeker toekomst, kijk maar naar de vele restaurants die nu zelfs tijdens de week volgeboekt zijn. Velen snakten er dus duidelijk naar om weer gezellig te kunnen tafelen. Wij merken overigens geen grote corona-impact in de inschrijvingen, die stabiel blijven. Terecht natuurlijk, want de stiel heeft ook vele troeven voor wie erdoor gebeten is. Ik zie de sector zich dan ook vanzelf weer herstellen, dankzij de gepassioneerde ondernemers. Met dank weliswaar ook aan de geleverde inspanningen van onze politici, die duidelijk met de horeca begaan waren.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier