Nooit eerder werden zo weinig nieuwe fietspaden door het Agentschap Wegen en Verkeer aangelegd dan in 2018. "Met amper 60 kilometer zaten we zelfs op minder dan de helft dan wat er in 2014 werd gerealiseerd", zegt Vlaams Parlementslid Annick Lambrecht (SP.A), die de cijfers opvroeg bij minister Lydia Peeters (Open VLD) en de kat de bel aanbindt. "In West-Vl...

Nooit eerder werden zo weinig nieuwe fietspaden door het Agentschap Wegen en Verkeer aangelegd dan in 2018. "Met amper 60 kilometer zaten we zelfs op minder dan de helft dan wat er in 2014 werd gerealiseerd", zegt Vlaams Parlementslid Annick Lambrecht (SP.A), die de cijfers opvroeg bij minister Lydia Peeters (Open VLD) en de kat de bel aanbindt. "In West-Vlaanderen werd in 2018 slechts 7 kilometer nieuwe fietspaden aangelegd. Het jaar eerder was dit nog 24 kilometer.""Ik hoor veel mooie woorden en grote ambities wanneer het over investeringen in fietspaden gaat", gaat ze verder. "De vorige minister Ben Weyts had het steeds over 'recordinvesteringen', bij huidig minister Lydia Peeters gaat het over een 'steil groeipad'. Maar de kloof tussen retoriek en realisaties inzake fietsbeleid is nog nooit zo groot geweest. In 2014 werd immers met de helft van het budget dubbel zoveel kilometer fietspaden aangelegd. Het is simpel: als je de Vlaming wil doen fietsen, moet je zorgen dat er veilige en comfortabele fietspaden zijn."Het Agentschap Wegen en Verkeer verweert zich. "Het aantal kilometer is geen indicator of we goed of slecht bezig zijn", zegt woordvoerster Veva Daniels. "Eén aangelegde fietstunnel levert minder kilometers op, maar zal wel duurder zijn in aanleg. "Vaak gaat het om missing links, grote projecten waar studies en onteigeningen voor nodig zijn of bruggen en tunnels voor moeten worden aangelegd", vult minister Lydia Peeters aan. "En die onteigeningen slepen vaak lang aan en kosten veel geld. Je zou kunnen zeggen: de makkelijk te realiseren fietspaden liggen er al", aldus nog Veva Daniels. "Aan de moeilijkere zijn we nu bezig."