Steeds meer GAS-boetes voor parkeerovertredingen in Oostende

Uit de cijfers in Oostende blijkt dat het aantal GAS voor parkeerovertredingen opmerkelijk is gestegen. © EFO
Redactie KW

Het aantal GAS-boetes voor parkeerovertredingen is op 3 jaar tijd met 32 procent gestegen tot bijna 8.000. De GAS-boetes brengen de stad jaarlijks flink op en de politie schrijft er duchtig op los.

Er kunnen in Oostende voor meer dan 70 gevallen van ‘overlast’ Gemeentelijke Administratieve Sancties gegeven worden, variërend tussen 55 en 250 euro. In 2015 werden zo 24.083 GAS-boetes gegeven. In 2017 was dat teruggelopen tot 22.272. Ter vergelijking: de cijfers in Brugge (338 in 2017) liggen veel lager. Uit de cijfers in Oostende blijkt dat het aantal GAS-boetes voor parkeerovertredingen opmerkelijk is gestegen naar 7.852, een stijging met 32 procent op drie jaar tijd.

Daarnaast komen nog eens 11.699 GAS-boetes voor ‘stilstaan en parkeren’. 87,7 procent van de GAS-boetes zijn voor parkeergerelateerde overtredingen. Verder blijkt een verdubbeling van het aantal GAS-boetes voor sluikstorten (298), een daling van boetes voor openbare reinheid (1.929) en 25 GAS-boetes voor nachtwinkels, als gevolg van meer controles op de winkels. Ook het aantal GAS-boetes voor gebruik van het openbaar domein stijgt van 100 naar 279 omdat er meer eigen vaststellers worden ingezet. Totale opbrengst voor de stadskas in 2017: 1,37 miljoen euro, de oninbare 12 procent al afgetrokken.

Geld binnenhalen

Het beeld dat eigen GAS-ambtenaren vanuit het stadhuis de straat opgaan om overtreders te vatten, klopt niet: 7 op 10 overtredingen worden door de politie vastgesteld, de gemeenschapswachten deden 6.609 vaststellingen en de eigen vaststellers 209.

Maxim Donck.
Maxim Donck.© EFO

Burgers laten zich ook horen: 2.721 (12 procent) van de GAS-boetes wordt betwist, maar 797 van de betwistingen wordt aanvaard en in slechts 149 gevallen wordt de GAS-boete geseponeerd. Pittig detail: Maxim Donck (N-VA) die in het verleden scherpe tussenkomsten deed over de boetes wordt vanaf januari bevoegd schepen. Hij beschikt over cijfers waaruit blijkt dat eigenaars van wagens met buitenlandse nummerplaat niet op dezelfde manier behandeld worden als Belgen. “Vaak stopt voor hen het verhaal als ze na twee aanmaningen niet betalen. Dat kan niet de bedoeling zijn. Ik zie binnenkort de GAS-dienst en kaart daar ook de proportie van GAS-verkeersboetes aan. GAS dient om overlast aan te pakken en niet om hoe we op de simpelste manier geld kunnen binnenhalen. Het hele GAS-verhaal moet ook een stuk transparanter.”

Dat geldt ook voor de cijfers: er blijkt geen jaarverslag van GAS te bestaan en de cijfers en uitleg werden slechts bekomen na een procedure in de kader van de openbaarheid van bestuur.

(EFO)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier