Start van de Brexit verloopt zeer rustig in de Zeebrugse haven

Het Brexit commandocentrum in het Brugs politiehuis, met hoofdcommissairs Yves Rotty (rechts) en hoofdinspecteur Wim Van Immerseel (links) (Foto Davy Coghe)©Davy Coghe Davy Coghe
Het Brexit commandocentrum in het Brugs politiehuis, met hoofdcommissairs Yves Rotty (rechts) en hoofdinspecteur Wim Van Immerseel (links) (Foto Davy Coghe)©Davy Coghe Davy Coghe
Stefan Vankerkhoven

Voorlopig veroorzaakt de Brexit geen problemen in de haven van Zeebrugge. Integendeel, het is er opmerkelijk rustig. Slechts twee vrachtwagens zonder uitvoeraangifte kamperen in de Brexit-zone.

De Brugse lokale politie waakt over alle invalswegen naar Zeebrugge. In het politiehuis heeft hoofdcommissaris Yves Rotty, de directeur operaties, de leiding over de mobiliteitsmaatregelen die ervoor moeten zorgen dat de omgeving van de haven, de N49 tussen Maldegem en Knokke en de Brugse Expresweg N31 niet dichtslippen.

Tot nu toe diende er nog geen enkele verkeersmaatregel genomen te worden. “Het is erg rustig, er zijn geen files. Er werden amper twee vrachtwagens zonder vereiste uitvoeraangifte naar de Brexit-zone geleid. Daar moeten ze blijven tot alle vereiste formaliteiten afgehandeld zijn”, zegt Lien Depoorter, woordvoerder van de Brugse politie.

Veertig extra douaniers

Ook bij de douane in Zeebrugge verloopt voorlopig alles vlot. “Er zijn veertig extra personeelsleden in dienst genomen omwille van de Brexit”, vertelt Annie Vanherpe, Brexitcoördinator en communicatieambtenaar bij Douane en Accijnzen. “Het voorbije weekend hebben wij al 500 uitvoeraangiften verwerkt, we verwachten dat dit zal oplopen tot 1.000 aangiften per dag, specifiek voor uitvoer vanuit Zeebrugge naar het Verenigd Koninkrijk.”

“De rederijen zitten momenteel slechts aan een beperkt aantal afvaarten per dag. Ik heb de indruk dat nogal wat transporteurs afwachten. En de Britse magazijnen zijn nog vlug gevuld voor Nieuwjaar. Voor nogal wat bedrijven, die gespecialiseerd zijn in handel met het Verenigd Koninkrijk, is het aanpassen. In 1992 zijn de douaneformaliteiten weggevallen, in een periode dat die nog met pen en papier opgesteld werden.”

“Nu moeten de bedrijven en transporteurs hun EU-goederen bij uitvoer niet meer verplaatsen naar het douanekantoor voor een fysieke inspectie, ze kunnen ze laten vertrekken vanuit een goedgekeurde laadplaats. Alle documenten worden vooraf, voordat de chauffeurs vertrekken, online ingevuld. Zo kunnen onze ambtenaren zich vooral bezighouden met inspecties.”

Oost-Europese chauffeurs

“Ik verwacht enkel problemen, eenmaal de Oost-Europese chauffeurs in Zeebrugge zullen arriveren. Dat zal pas de komende weken zijn. Die transporteurs zijn minder vertrouwd met de Brexit. ‘t Kan zijn dat zij de vereiste documenten niet zullen hebben en dus nog een uitvoeraangifte zullen moeten invullen in de Brexit-zone van de haven. Die zullen daardoor uren tijd verliezen. Maar ze zullen zich ongetwijfeld niet twee keer aan diezelfde steen stoten en dus de volgende keer in regel zijn, zodat ze niet opnieuw op een parking in Zeebrugge moeten kamperen. Er heerst een grote solidariteit onder vrachtwagenchauffeurs. Ze staan via CB portofoons met elkaar in contact. Als de ene een dag tijd verliest door administratieve formaliteiten, zal hij zijn collega wel verwittigen”, aldus Annie Vanherpe.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier