Stadsloketten Poperinge gaan weer open, maar enkel op afspraak

© MD
Redactie KW

Nu de nationale exitstrategie in gang gezet is, wil het stadsbestuur vanaf maandag 18 mei ook zijn eigen dienstverlening tijdens de coronacrisis geleidelijk aan weer opstarten en normaliseren. Voor de loketdiensten die eerst aan de beurt komen, zal het publiek via de stedelijke website wel een afspraak moeten maken.

Volgens het opgestelde actieplan bieden de loketdiensten van de Sociale dienst, woonwinkel Habito, dienst Omgeving, Burgerzaken en Technische dienst vanaf 18 mei opnieuw een normale dienstverlening aan. Tot nu toe werden door de coronacrisis immers enkel dringende zaken behandeld. Vrije toegang is in deze nieuwe fase echter nog niet mogelijk. De diensten werken enkel op afspraak. De afspraken moeten worden geboekt in een online platform via de stedelijke website.

Om ieders veiligheid te waarborgen, komen er extra beschermingswanden, signalisatie om 1,5 m afstand van elkaar te houden en maatregelen om contact met de bezoekers te beperken.

Geen zitdagen

In het Sociaal Huis starten de consultaties door de eerstelijnspsychologe echter nog niet opnieuw op. Er zijn nog geen zitdagen van externe diensten. De Sociale dienst en woonwinkel Habito voeren ook nog geen huisbezoeken uit, tenzij in dringende crisissituaties.

Dit alles gaat om heropeningsmaatregelen in een eerste fase die start op 18 mei. In de komende weken heropenen nog andere diensten hun infrastructuur. Hierover volgt binnenkort meer informatie.

Actieplan volgens risicoanalyses

“Voor de heropening van de diensten wordt niet over een nacht ijs gegaan. De interne preventiedienst liet elke dienst immers een risicoanalyse opmaken op basis van een vooraf verstrekte checklist. Zo werden 36 afzonderlijke risicoanalyses opgemaakt die verwerkt werden in een globaal ‘Actieplan voor de heropstart’. Het actieplan houdt rekening met de richtlijnen van de nationale Veiligheidsraad, wetenschappelijke info en goede praktijken”, zegt burgemeester Christof Dejaegher (CD&V).

Het actieplan bevat dus de te nemen maatregelen voor alle diensten, met uitzondering van WZC Huize Proventier en de Kunstacademie, die een aparte aanpak vergen. Verder is een gids met praktische veiligheidsrichtlijnen voor alle personeel in opmaak. (AHP)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier