Het Vlaams decreet basisbereikbaarheid stelt dat het openbaar vervoernetwerk uitgaat van vier lagen. Er is het treinnet (NMBS), dan hebben we het kernnet dat de verbindingen verzorgt tussen belangrijke steden, een derde laag is het aanvullend net met onder meer ontsluitende buslijnen vanuit kleinere steden en gemeenten en het scholierenvervoer en als vierde laag is er het vervoer op maat voor wie geen beroep kan doen op het openbaarvervoernetwerk.
...

Het Vlaams decreet basisbereikbaarheid stelt dat het openbaar vervoernetwerk uitgaat van vier lagen. Er is het treinnet (NMBS), dan hebben we het kernnet dat de verbindingen verzorgt tussen belangrijke steden, een derde laag is het aanvullend net met onder meer ontsluitende buslijnen vanuit kleinere steden en gemeenten en het scholierenvervoer en als vierde laag is er het vervoer op maat voor wie geen beroep kan doen op het openbaarvervoernetwerk. Er werden vijftien Vlaamse vervoerregio's opgericht. De vervoerregio Roeselare is daar één van en bestaat uit Ardooie, Dentergem, Hooglede, Ingelmunster, Izegem, Ledegem, Lichtervelde, Meulebeke, Moorslede, Oostrozebeke, Pittem, Roeselare, Ruiselede, Staden, Tielt, Torhout, Wielsbeke en Wingene.De nieuwe structuur vertrekt vanuit een regionaal netwerk van kernlijnen die op werkdagen minstens elk uur zullen rijden. Voor heel veel bestaande lijnen vormt dat een belangrijke upgrade ten opzichte van vandaag. Zo komen er 'assen' met een kwartier frequentie zoals tussen de site van Schiervelde en het centrum en tussen de site van AZ Delta en het centrum van Rumbeke. Er komen ook assen met een half uur frequentie in de Brugsesteenweg, de Hoogleedsesteenweg, de Iepersestraat, de Meensesteenweg, de Ardooisesteenweg, de Mandellaan en de Beversesteenweg. Er komen zo rechtstreekse verbindingen tussen het centrum/station en de deelgemeenten/kernen in Beveren, Rumbeke, Oekene, Beitem, Zilverberg en De Ruiter. In Roeselare werd een aantal jaar geleden gestart met zeven stadslijnen waarvan er nu nog drie van bestaan. Binnen het huidige voorstel van kernnet en aanvullend net in Roeselare liggen de routes van de buslijnen straks op de invalswegen en komt het stadsnet, zoals we dit op vandaag kennen, grotendeels te vervallen vanaf 15 december 2021. Het beschikbare budget voor de vervoerregio Roeselare is op vandaag ontoereikend om voor Roeselare ook een ontsluitend stadsnet te voorzien in analogie met andere centrumsteden. Hierdoor zullen een aantal locaties in de stad met het nieuwe net niet meer bediend worden, zoals de Godelievewijk en het Nieuw Kerkhof. De stad gaat op zoek naar alternatieven, die zouden er tegen eind 2021 moeten zijn. Op vraag van de stad wordt er zo binnen vervoer op maat een proefproject opgezet voor het stadsnet Roeselare dat de basis kan vormen voor een uitbreiding van het nieuwe 'stadsnet in Roeselare' wanneer vanuit Vlaanderen extra middelen aan de vervoerregio toegekend worden.In het proefproject wordt in eerste instantie op dinsdagvoormiddag een bus voorzien die binnen de wijken enkele haltes zou aandoen om de mensen naar het centrum en de wekelijkse markt te brengen. De exacte lijnvoering dient nog verder in detail besproken te worden.Het vervoer op maat speelt in op mobiliteitsvragen van personen die geen toegang hebben tot de andere lagen van het openbaar vervoer. Concreet gaat het om een buurtbus of een collectieve taxi die reizigers vervoert op afroep. Ook deelsystemen zoals deelfiets en deelauto maken deel uit van het vervoer op maat. Er komen eveneens bijkomende hubs van het fietsdeelsysteem Blue-Bike op zes bijkomende locaties waaronder de site Schiervelde, de omgeving van het 3A-knooppunt en in centrum Rumbeke en Beveren.Het vervoer op maat voorziet eveneens in een flexibel en vraaggestuurd systeem van taxi's of busjes dat verspreid wonende bewoners vanaf bushaltes of mobipunten naar het dragende netwerk aanvoert. Voor doelgroepgebruikers zoals mensen met een mobiliteitsbeperking wordt op aanvraag vervoer van bij hen thuis tot hun bestemming georganiseerd. Bestaande vraaggestuurde systemen zoals de Minder Mobielen Centrale en De Link die in Roeselare actief zijn, worden vanuit de Vlaamse overheid echter niet geïntegreerd in het vervoer op maat. Een spijtige zaak, want deze lokale initiatieven die voornamelijk werken met vrijwilligers, krijgen het steeds moeilijker om te voldoen aan de vele vervoersvragen.Het budget dat iedere vervoerregio krijgt, is vastgelegd door de Raad van Bestuur van De Lijn. Van alle vervoerregio's krijgt Roeselare het op twee na laagste budget na de vervoerregio's Westhoek en de Vlaamse Ardennen. "Het beschikbare budget voor het nieuwe openbaar vervoerplan is voor de Vervoerregio Roeselare te beperkt", klinkt het bij de Roeselaarse schepen van Mobiliteit Griet Coppé. "Zeker om te kunnen voorzien in een ontsluitend stadsnet in Roeselare en in een avond- of nachtbediening in Roeselare en de rest van de vervoerregio. Extra middelen en budget voor de vervoerregio Roeselare zijn dan ook noodzakelijk om een bijkomend en sterker aanbod aan openbaar vervoer te kunnen voorzien en de visie op openbaar vervoer op lange termijn vorm te geven. We hebben minister van Mobiliteit Peeters gevraagd om ons extra te ondersteunen."