Stad Torhout op zoek naar nieuwe pop-upzaken voor ‘t Ravenhof

De opening van Santeboetiek vorig jaar. Komende zomer is de tweede editie in 't Ravenhof voorzien. © Foto JS
Johan Sabbe

De eerste editie van Santeboetiek, het zomerse project met drie pop-upzaken in het Kasteel Ravenhof, is vorig jaar een succes geworden. En dus is er een tweede editie in de maak. De stad zoekt kandidaten om straks deel te nemen.

Vorige zomer palmden drie pop-upzaken de gelijkvloerse verdieping van het mooie kasteeltje in de Ravenhofstraat in. Vooreerst was er de Ginbar, uitgebaat door kenner Heinz Van Roye uit Beernem. Ten tweede The Beauty Bar, gerund door de Torhoutse Stefanie Wynants, en ten derde Studio Phae van fotografe Phaedra Tyteca, eveneens uit Torhout. Vooral de Ginbar deed uitstekende zaken, zeker op zomerse dagen.

“In navolging van die meevallende eerste editie zoekt de stad opnieuw enthousiaste ondernemers om een pop-up te bemannen in het Kasteel Ravenhof”, zegt coördinator lokale economie Ann Vanassche. “Alle geïnteresseerden kunnen zich kandidaat stellen tot en met maandag 12 maart. Het Lokaal Bestuur Torhout verleent opnieuw drie concessies voor een pop-upzaak in het genoemde kasteel, waarin zich ook het Museum Torhouts Aardewerk bevindt. We zoeken mensen met een mooie droom, een geschikte visie en een vat vol ondernemersenergie.”

Eventuele horecazaken die op het aanbod willen ingaan, krijgen de mogelijkheid om twee terrassen in te palmen, beide gelegen aan het water van het vernieuwde Ravenhofpark. “Verder behoren een boetiek, een restaurant, een vintage winkel of een misschien zelfs een kunstenaarscollectief tot de mogelijkheden”, zegt burgemeester Kristof Audenaert. “Uiteraard zijn er ook tal van andere creatieve en leuke ideeën mogelijk. We kijken uit naar voorstellen die ons mooie Ravenhofpark de komende zomer in de kijker zetten.”

“We zoeken minstens één creatieveling die de link met het Museum Torhouts Aardewerk wil en kan maken”, pikt schepen van Cultuur en Toerisme Lieselotte Denolf in. “We verwachten in de zomer namelijk flink wat bezoekers in dat museum. Het is interessant als een uitbater van een pop-upzaak zich tijdens de openingsuren tevens over het aardewerkmuseum ontfermt. Zo slaan we twee vliegen in één klap.”

Er is al behoorlijk veel interesse, blijkbaar ook van de Ginbar van vorig jaar, maar er kan nog altijd ingeschreven worden. De kandidaten moeten een kort businessplan en de bijhorende motivatie indienen met een duidelijke omschrijving van wat ze wensen te ondernemen. Dat kan – zoals gezegd tegen uiterlijk 12 maart – via economie@torhout.be.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier