Het hele dossier rond het Gildhof hangt al twee jaar als een molensteen rond de nek van de huidige bestuursploeg van Tielt. In oktober 2016 sloot het bekende cultuurcentrum langs de Sint-Michielstraat de deuren nadat er asbest in het gebouw aangetroffen was. Bijna twee jaar later is er van culturele activiteiten op de plek nog altijd geen sprake en nu werd ook het contract met Stefaan De Clercq, uitbater van Foyer De Scène, in onderling overleg ontbonden.
...

Het hele dossier rond het Gildhof hangt al twee jaar als een molensteen rond de nek van de huidige bestuursploeg van Tielt. In oktober 2016 sloot het bekende cultuurcentrum langs de Sint-Michielstraat de deuren nadat er asbest in het gebouw aangetroffen was. Bijna twee jaar later is er van culturele activiteiten op de plek nog altijd geen sprake en nu werd ook het contract met Stefaan De Clercq, uitbater van Foyer De Scène, in onderling overleg ontbonden."Zolang het Gildhof gesloten is, kan De Scène ook de deuren niet openen en inkomsten generen", verduidelijkt cultuurschepen Guido Mehuys. "Dat zorgde logischerwijs voor wat onvrede bij de uitbater, in die mate zelfs dat hij de stad om een schadevergoeding vroeg. Daar konden we niet mee instemmen, maar we zorgden wel voor een tegenvoorstel: tot het moment dat het Gildhof weer zou openen, kon Stefaan bij de stad aan de slag als technisch medewerker. Maar dat heeft hij geweigerd. Hij wilde koste wat het kost zijn statuut als zelfstandige behouden.""Aan de andere kant bereikten ons ook wel wat klachten over de uitbating. Zo stond er in het contract dat hij moest instaan voor de catering van de artiesten bij voorstellingen die onder andere in de Europahal plaatsvonden, maar daar konden we totaal niet op rekenen."De stad Tielt en de uitbater werkten daarop een minnelijke schikking uit, waarbij het stadsbestuur een deel van de gemaakte kosten van Stefaan De Clercq in De Scène heeft overgenomen. "Hij had de horecazaak immers stevig opgefrist. Tegen Nieuwjaar willen we een nieuwe concessie uitschrijven en weer een uitbater vinden. Het doel is om De Scène gelijktijdig met het Gildhof zelfs opnieuw te openen."Stefaan De Clercq wilde enkel kort reageren op de stopzetting van het contract. "De stad is gemaakte afspraken eveneens niet nagekomen", zegt hij. "Ik had recht op een vervangingsinkomen, maar dat heb ik nooit gezien. Maar ondertussen is De Scène voor mij een afgesloten hoofdstuk. Nu focus ik me op de opstart van mijn veganistische afhaalzaak, die ik in Gent zal runnen."Op termijn zal Stefaan ook naar de Oost-Vlaamse hoofdstad verhuizen. "Al hang ik daar geen termijn op", zegt hij. "Eerst moet mijn eigen woning in Tielt verkocht raken. En sowieso zal ik niet vóór de gemeenteraadsverkiezingen vertrekken, want ik sta op de voorlaatste plaats bij Groen." Aanvankelijk zou hij de tweede plaats bekleden. "Maar ik wil kansen geven aan andere mensen."Hoe dan ook ligt het hele Gildhofverhaal schepen Mehuys zwaar op de maag. "Het is bijzonder jammer dat ons cultuurcentrum meer dan twee jaar gesloten zal zijn", geeft Guido Mehuys toe. "Al decennia is het Gildhof een begrip in de wijde omgeving én de Vlaamse cultuurwereld. Nu missen we bepaalde producties omdat we die geen gepast onderdak kunnen bieden. Theater Malpertuis is met 130 zitplaatsen vaak te klein en de Europahal is een evenementenhal, geen intieme cultuurzaal. Tielt is en blijft een cultuurstad, maar door deze kwestie missen we zaken. Dat moet zo snel mogelijk verholpen worden."Zo snel mogelijk, dat moet januari 2019 worden. "We zijn het slachtoffer van asbest. We hebben echter gekozen voor een volledige sanering en hebben het gebouw helemaal gestript. Het is momenteel de meest propere plaats van Tielt."Een pak verenigingen en producties moesten door de sluiting van het Gildhof op zoek naar een tijdelijke locatie. Zo waren er al in een oud fabrieksgebouw en het slotklooster van de Passionisten opvoeringen. "Degelijke alternatieven, maar in die gebouwen zal toch óók asbest te vinden zijn? Maar goed, we hebben van de nood een deugd gemaakt en zullen straks over een ultramoderne cultuurtempel beschikken. Dat was zonder deze sluiting nooit mogelijk geweest. Dan zouden enkele kleinere gebreken gewoon opgelapt worden, nu zullen we beschikken over een tot in de puntjes afgewerkte cultuurtempel."Het eerste doel was om in november 2018 de deuren opnieuw te openen, maar dat lijkt niet langer haalbaar. Januari 2019 wordt nu als deadline naar voren geschoven, al vindt oppositiepartij CD&V ook díé niet haalbaar. "Er moet nu nog een aannemer aangesteld worden voor de tweede fase, maar de timing is veel te krap", klinkt het. "Dat is ook de reden waarom er zich maar één kandidaat heeft aangeboden. Dit is nogmaals een voorbeeld van hoe de stad met een verkeerde procedure te werk gaat. Het lijkt ons onmogelijk om het Gildhof tegen eind dit jaar afgewerkt te krijgen."Klopt niet, zegt Guido Mehuys. "De aanbesteding van de tweede fase - die onder andere de nieuwe stoeltjes, vloer- en muurbekleding en plafond omhelst - loopt zoals het moet. Daarna volgen nog de verwarmings- en ventilatiesystemen en als laatste worden de theatertechnieken geïnstalleerd. Die zullen state of the art zijn. En bij de voorstelling van het nieuwe cultuurseizoen volgende week zal het Gildhof als locatie weer in de programmatie opgenomen zijn."De exacte kostprijs geeft de schepen liever niet prijs. "Maar we zullen het budget - dat een paar miljoen euro bedraagt - wel respecteren. Net daarom zullen we de renovatie van onder andere het Vossenhol en de Desseynzaal nog uitstellen. We staan te springen om het vernieuwde Gildhof in gebruik te kunnen nemen en dat is bij de vele Tieltse verenigingen niet anders. Ze hebben zich erg creatief getoond in het zoeken naar alternatieven, maar ook voor hen mag dit verhaal stilaan een einde krijgen."