Eerder dit jaar zette de stad een verkeersleefbaarheidsstudie op touw. Die moet leiden tot een nieuw verkeerscirculatie-, fietsbeleid en parkeerbeleidsplan. Daar gaat dus ook een heel traject van burgerparticipatie aan vooraf. "Mobiliteit is een kwestie die hier nog meer leeft dan elders", zegt schepen van Verkeer en Mobiliteit Vincent Byttebier (CD&V). "We weten dat er een serieus draagvlak bestaat om het doorgaand verkeer zo veel mogel...

Eerder dit jaar zette de stad een verkeersleefbaarheidsstudie op touw. Die moet leiden tot een nieuw verkeerscirculatie-, fietsbeleid en parkeerbeleidsplan. Daar gaat dus ook een heel traject van burgerparticipatie aan vooraf. "Mobiliteit is een kwestie die hier nog meer leeft dan elders", zegt schepen van Verkeer en Mobiliteit Vincent Byttebier (CD&V). "We weten dat er een serieus draagvlak bestaat om het doorgaand verkeer zo veel mogelijk uit ons centrum te weren. Maar dat doe je niet in een handomdraai. Het is dan ook zaak om dit dossier grondig en professioneel aan te pakken."Tot eind oktober kan elke Tieltenaar en ook al wie er vaak komt - bijvoorbeeld om te werken, te winkelen of te sporten - op mobiliteit.tielt.be zijn mening kwijt over de mobiliteit in de stad. "De vragenlijst is opgedeeld in specifieke stadsdelen, tot de stationsbuurt, de bedrijventerreinen en alle deelgemeenten toe. Voor elke buurt kan men op een interactieve kaart punten met specifieke verkeersproblemen aanduiden."Het fietsverkeer kreeg ook een belangrijke plaats in de bevraging. "Aangezien heel veel Tieltenaren in eigen stad werken, is het ook nuttig om na te gaan waar en hoe fietsparkings diensten kunnen bewijzen", zegt Jan De Kezel van participatiebureau Createlli.De verkeersleefbaarheidsstudie wordt dit najaar ook onderbouwd door tellingen. "We gaan daarvoor allerhande digitale meetinstrumenten inzetten, waaronder liefst acht camera's die vooral op de belangrijke invalswegen zullen worden geplaatst", zegt schepen Byttebier nog. Het onderzoek luidt ook de heropstart van het dossier van de zuidwestelijke tangent in, de doortrekking van de ring om het zwaar verkeer uit het centrum te houden. "We willen de noodzaak ervan op een objectieve manier aantonen."Om een zo volledig mogelijk beeld te krijgen, roept het stadsbestuur iedereen op om de bevraging in te vullen. Participatiebureau Createlli hoopt op minstens 1.000 deelnemers. In november worden de resultaten dan bediscussieerd in een 'fysieke' dialoogmarkt. (TVW)