Stad Oostende zet covid-coaches in om mensen in thuisisolatie te begeleiden

Covid-coach Shannah Laridon en schepen Natacha Waldmann. (foto GLO)
Gillian Lowyck

Stad Oostende zet sinds kort zogenaamde ‘covid-coaches’ in. Vijf mensen contacteren Oostendenaars die positief testten op het coronavirus. Ze begeleiden hen bij praktische zaken zoals het verwittigen van werk of school, maar polsen ook naar het mentale welzijn van de persoon die in isolatie moet. “Mensen zijn soms echt nog helemaal van hun melk door het nieuws wanneer we bellen.”

Shanna Laridon (27) is een van de vijf covid-coaches. Drie van hen volgen besmette Oostendenaars via de telefoon op. Twee coaches gaan langs bij de mensen zelf, mocht dat nodig zijn. Voorlopig konden alle gesprekken via de telefoon verlopen.

“De covid-coaches kwamen er in eerste instantie om de contact tracing te vergemakkelijken”, vertelt bevoegd schepen Natacha Waldmann. “Het was erg onduidelijk wat wij als lokaal bestuur moesten doen bij die contact tracing. In Zuid-West-Vlaanderen namen dertien gemeenten zélf het heft in handen. Er waren erg veel tegenstrijdige berichten. Uiteindelijk voerden we het systeem van covid-coaches in.”

Telefoon-ervaring

Shanna is in het dagelijks leven opbouwwerker bij het OCMW. Ze was ook eerder al actief bij de sociale noodlijn, de mondmaskerlijn, de belronde bij de Oostendse 80-plussers en de sociale babbels die de stad organiseerde. “Klopt, ik heb al veel ‘telefoon-ervaring'”, lacht ze. “De coronacrisis is geen gemakkelijke periode, zeker niet, maar dit aspect vind ik wel boeiend. Het is heel nuttig.”

“Ik zag een oproep om covid-coach te worden en heb meteen gereageerd. Ik kon me direct vinden in het functieprofiel”, gaat Shanna verder. “Ik ben één van de telefonisten, omdat ik ervaren heb dat je echt al heel ver komt met een goed gesprek aan de telefoon. Het gaat vrij snel: van zodra iemand positief test, krijgen wij naam en telefoonnummer. Soms bellen wij al twee uur later. Ze moeten wel eerst toestemming geven aan de huisarts dat wij bellen.”

Structuur

“Mensen zijn soms echt nog helemaal van hun melk door het nieuws wanneer we bellen. We beginnen dan meteen met de ondersteuning. Met praktische zaken zoals: heb je genoeg boodschappen in huis om je isolatie door te komen? Kan je rekenen op je gezin hiervoor of niet? Indien niet, dan kunnen wij de dienst thuiszorg inschakelen. We zorgen ook voor structuur. We overlopen wie de persoon allemaal moet verwittigen en wat hij of zij in orde moet brengen. Werk, school, een afspraak bij de tandarts of de kapper? Zaken die misschien niet meteen in je opkomen, maar wel belangrijk zijn. Een telefoontje duurt al gauw een half uur.”

De covid-coaches polsen ook naar het mentale welzijn van de positief geteste persoon. Want in isolatie gaan is natuurlijk helemaal niet zo evident. “In eerste instantie kunnen mensen op hun gezin rekenen hiervoor. Wie alleenstaand is, heeft het misschien wat moeilijker. We moeten trouwens heel vaak het verschil tussen quarantaine en isolatie uitleggen. Ik merk dat dat onderscheid voor veel mensen erg verwarrend is. We bereiden hen ook voor op het telefoontje van de contact tracers. Zo zeggen we met welk nummer zij gaan bellen, zodat ze er zeker van zijn dat het het juiste nummer is en geen fraude. Samen maken we dan een tijdlijn van wat er nog gaat gebeuren.”

Waakzaam

Shanna begeleidt momenteel vijf positief geteste personen. “Na twee dagen bellen we nog eens opnieuw”, vertelt ze. “Mensen zijn wel heel tevreden dat we hen goed opvolgen. Je krijgt erg veel dankbaarheid, dat is heel fijn.” Als de coaches aan de telefoon merken dat de info nog niet goed doordringt, is er de mogelijkheid om naar de mensen thuis te gaan, volledig beschermd uiteraard. “Maar dat is tot nu toe nog niet nodig geweest.”

Schepen Natacha Waldmann benadrukt dat het niet evident is om sommige doelgroepen te bereiken. “Er zijn heel wat mensen die niet goed op de hoogte zijn van de geldende maatregelen. En met folders en dergelijke bereik je hen ook niet altijd even gemakkelijk. Daarom gaan we binnenkort een samenwerking aan met het CAW. We zullen de covid-coaching blijven organiseren zo lang het nodig is. Ook de huisartsen reageren tevreden met de coaches; op die manier kunnen ze al heel wat van hun werk uit handen geven.”

Al bij al valt het aantal besmettingen in Oostende vandaag mee. “Er is al een aantal keer een verhoging geweest”, zegt schepen Waldmann. “Maar het virus blijft aanwezig en het kan heel snel keren. We blijven dus heel erg waakzaam. Er is voldoende beschermingsmateriaal, een structurele samenwerking met heel wat verenigingen uit het middenveld… We zijn veel beter voorbereid op komende golven dan in maart, gelukkig.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier