Stad Oostende lanceert campagne rond mentaal welzijn: “Durf hulp opzoeken en durf te praten”

Onderschrift tag with 7 point dummy text. Onderschrift tag with 7 point dummy text. Onderschrift tag with 7 point dummy text. © Jeffrey Roos
Jeffrey Roos
Jeffrey Roos Medewerker KW

Naar aanleiding van de Tiendaagse van de Geestelijke Gezondheid lanceert de stad Oostende de campagne ‘Durf hulp opzoeken en durf praten’. De stad wil zo de drempel om hulp te zoeken verlagen. “De coronacrisis zorgde ervoor dat de noodkreet nog luider klinkt.”

We kennen allemaal Rode Neuzen Dag, dat zich inzet voor de mentale weerbaarheid van jongeren. Het lokale Overkophuis – waar jongeren tot 25 jaar binnen en buiten kunnen lopen en tegelijk beroep doen op het luisterend oor van een van de medewerkers – is ontsproten uit de Rode Neuzen Dag. Stad Oostende wil de verschillende partners die rond mentale weerbaarheid van jongeren werken, bekender maken.

“Er kampen nog steeds heel wat jongeren met psychische problemen”, weet schepen van Welzijn Natacha Waldmann (Groen). “Ook in Oostende wonen heel veel kwetsbare jongeren, die nood hebben aan laagdrempelige psychologische hulp. Na de coronacrisis, toen heel veel jongeren in eenzaamheid leefden door de sluiting van jeugdhuizen, horeca en scholen, is de noodkreet naar hulp nog groter geworden.”

Video

Jongeren met psychische problemen kunnen in Oostende onder andere terecht in het lokale Overkophuis, het Jongeren Advies Centrum (JAC) en TEJO Oostende. Toch blijkt de drempel om hulp te zoeken nog steeds hoog. Daarom lanceert de stad tijdens de Tiendaagse van de Geestelijke Gezondheid – van 1 tot 10 oktober – een campagne waarbij de drie bestaande organisaties gepromoot worden. Centraal staat een video, waarin drie jongeren hun verhaal vertellen.

“Met de boodschap ‘Durf hulp opzoeken en durf praten!’, vertellen enkele jongeren hun verhaal en nemen ze de kijker letterlijk mee tot aan de deur van een van de drie locaties”, aldus schepen van Jeugd Bart Plasschaert (CD&V). “Het is voor de jongeren niet simpel geweest om hun leven terug op te pikken van voor de coronacrisis. Met deze campagne willen we hen op het juiste spoor richting hulp krijgen. De filmpjes zullen verspreid worden via sociale media.”

Aanbod versterkt

“Met de stad toonden we eerder al draagkracht rond het thema mentaal welzijn door het aanbod van de eerstelijnsorganisaties te versterken”, legt schepen van Welzijn, Natacha Waldmann (Groen) uit. “De ondersteuning aan TEJO werd gevoelig verhoogd, de Stad speelt een actieve rol in het Overkophuis en er wordt nauw samengewerkt met JAC. Daarnaast willen we de drempel om hulp te zoeken nog verlagen, zodat er sneller gepraat wordt over mentale problemen.”

De campagne wordt zichtbaar gemaakt aan de hand van posters en flyers. Scholen, sport- en jeugdinfrastructuur zullen de affiches ophangen. Professionals kunnen op de website van de stad terecht voor informatie rond bijscholingen of preventiepakketten. Het slotweekend van de Tiendaagse bestaat uit een vorming voor jeugdverenigingen rond mentaal welzijn met een workshop ‘Geluk zit in een klein driehoekje’.

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.