"Ik had op 1 juni na wateroverlast mijn wagen aan De Grote Post geparkeerd en daarbij het parkeerbord met daaronder een bakfiets niet opgemerkt. Ik heb ook niets tegen bakfietsen", zegt Luc Wittevrongel die vlakbij woont.

De gepensioneerde internaatbeheerder vond op een maandagmorgen een PV van de politie onder zijn voorruit en enkele dagen nadien een GAS-boete van 55 euro in de bus.

Onbestaand bord

"Inhoudelijk houdt het argument van overlast geen steek. Op maandagmorgen om 7.30 uur staan geen bakfietsen aan het cultuurcentrum. De meeste mensen die zo'n gemeentelijke administratieve sanctie GAS, dus krijgen, die betalen ook om er van af te zijn. Volgens mij rekent de stad daar ook op", zegt Luc die op zoek ging naar de wettelijke grond voor het PV en bijhorende bakfiets-boete.

Zijn zoektocht leverde een opvallend resultaat. "Het onderbordje 'bakfietsen' bestaat niet in de wegcode. Ze kunnen je niet beboeten voor een onbestaand bord", legt Luc uit. "De stad probeerde mij dus op te lichten. Ze motiveerden een beslissing op allesbehalve feitelijke en juridische gronden. Het idee van bakfietsplaatsen is niet verkeerd, maar als ze gaan beboeten dan is dat toch een stap te ver. Het is een klucht zonder weerga en een aanfluiting van de rechtsregels. De stad overtreedt de wet en alles wordt tot op vandaag netjes ingedekt."

Wat volgt is een vier maanden durende discussie met de politie, die geen graten ziet in het bekeuren van het parkeren op bakfietsplaatsen of het PV van de agent. Een klacht bij intern toezicht over het foutief opstellen van een PV, werd verticaal geklasseerd.

De Stad heeft geprobeerd om mij op te lichten

"In tegenstelling tot Nederland waar het gebruik van bakfietsen sterk is ingeburgerd, is deze categorie van weggebruikers nog niet opgenomen in de verouderde Belgische verkeerswet. Maar het bord in de Serruyslaan is niet onwettig", zegt zonechef Philip Caestecker.

Bij de dienst Handhaving en Toezicht die de GAS uitdeelt, is men karig met commentaar: "We geven geen info over individuele dossiers." Maar blijkbaar voelt men een bui hangen want zopas viel bij Luc een beslissing van de GAS-ambtenaar in de bus. Op drie pagina's worden argumenten aangehaald om Luc in het ongelijk te stellen en hem erop te wijzen dat hij fout was en dat het verboden was om te parkeren op plaatsen voor bakfietsen. De beslissing gaat echter de andere kant uit en is opvallend: "De feiten zijn niet bewezen en er is geen aanleiding tot een GAS."

"Zie je wel dat ik gelijk heb. Ze voelen dat hun motivering bij een politierechter geen kans maakt en schelden me de boete kwijt, zonder excuses en dat terwijl ze hun fout nog steeds niet erkennen", zegt Luc.

De stad heeft inmiddels een creatieve oplossing gevonden: op de parkeerplaatsen voor bakfietsen aan De Grote Post werd een fietsenstalling geplaatst. Het bord staat er nog steeds, maar is overbodig. Ook in de Rogierlaan staat nog steeds een bord voor bakfietsen. "We veronderstellen dat daar weinig overtredingen werden geschreven", luidt het bij de stad.

Fietsenstalling

Maar men bekijkt maar beter de opmerkingen van Luc Wittevrongel ten gronde want ook het onafhankelijk kenniscentrum Vias Institute (voorheen BIVV) bij monde van woordvoerder Stef Willems treedt hem bij.

"We kunnen begrip opbrengen dat steden op een andere manier het parkeren van bakfietsen willen regelen zodat ze niet op het voetpad staan. Dat kan met een fietsenstalling. Maar het onderbord 'bakfiets' bestaat officieel niet. Geen voorschriften, dus ook geen boetes."

(EFO)

"Ik had op 1 juni na wateroverlast mijn wagen aan De Grote Post geparkeerd en daarbij het parkeerbord met daaronder een bakfiets niet opgemerkt. Ik heb ook niets tegen bakfietsen", zegt Luc Wittevrongel die vlakbij woont.De gepensioneerde internaatbeheerder vond op een maandagmorgen een PV van de politie onder zijn voorruit en enkele dagen nadien een GAS-boete van 55 euro in de bus. "Inhoudelijk houdt het argument van overlast geen steek. Op maandagmorgen om 7.30 uur staan geen bakfietsen aan het cultuurcentrum. De meeste mensen die zo'n gemeentelijke administratieve sanctie GAS, dus krijgen, die betalen ook om er van af te zijn. Volgens mij rekent de stad daar ook op", zegt Luc die op zoek ging naar de wettelijke grond voor het PV en bijhorende bakfiets-boete.Zijn zoektocht leverde een opvallend resultaat. "Het onderbordje 'bakfietsen' bestaat niet in de wegcode. Ze kunnen je niet beboeten voor een onbestaand bord", legt Luc uit. "De stad probeerde mij dus op te lichten. Ze motiveerden een beslissing op allesbehalve feitelijke en juridische gronden. Het idee van bakfietsplaatsen is niet verkeerd, maar als ze gaan beboeten dan is dat toch een stap te ver. Het is een klucht zonder weerga en een aanfluiting van de rechtsregels. De stad overtreedt de wet en alles wordt tot op vandaag netjes ingedekt." Wat volgt is een vier maanden durende discussie met de politie, die geen graten ziet in het bekeuren van het parkeren op bakfietsplaatsen of het PV van de agent. Een klacht bij intern toezicht over het foutief opstellen van een PV, werd verticaal geklasseerd. "In tegenstelling tot Nederland waar het gebruik van bakfietsen sterk is ingeburgerd, is deze categorie van weggebruikers nog niet opgenomen in de verouderde Belgische verkeerswet. Maar het bord in de Serruyslaan is niet onwettig", zegt zonechef Philip Caestecker.Bij de dienst Handhaving en Toezicht die de GAS uitdeelt, is men karig met commentaar: "We geven geen info over individuele dossiers." Maar blijkbaar voelt men een bui hangen want zopas viel bij Luc een beslissing van de GAS-ambtenaar in de bus. Op drie pagina's worden argumenten aangehaald om Luc in het ongelijk te stellen en hem erop te wijzen dat hij fout was en dat het verboden was om te parkeren op plaatsen voor bakfietsen. De beslissing gaat echter de andere kant uit en is opvallend: "De feiten zijn niet bewezen en er is geen aanleiding tot een GAS.""Zie je wel dat ik gelijk heb. Ze voelen dat hun motivering bij een politierechter geen kans maakt en schelden me de boete kwijt, zonder excuses en dat terwijl ze hun fout nog steeds niet erkennen", zegt Luc. De stad heeft inmiddels een creatieve oplossing gevonden: op de parkeerplaatsen voor bakfietsen aan De Grote Post werd een fietsenstalling geplaatst. Het bord staat er nog steeds, maar is overbodig. Ook in de Rogierlaan staat nog steeds een bord voor bakfietsen. "We veronderstellen dat daar weinig overtredingen werden geschreven", luidt het bij de stad.Maar men bekijkt maar beter de opmerkingen van Luc Wittevrongel ten gronde want ook het onafhankelijk kenniscentrum Vias Institute (voorheen BIVV) bij monde van woordvoerder Stef Willems treedt hem bij. "We kunnen begrip opbrengen dat steden op een andere manier het parkeren van bakfietsen willen regelen zodat ze niet op het voetpad staan. Dat kan met een fietsenstalling. Maar het onderbord 'bakfiets' bestaat officieel niet. Geen voorschriften, dus ook geen boetes."(EFO)