Stad Oostende belt alle 80-plussers op om problemen te detecteren

Schepen Maxim Donck waarschuwt voor netheidsacties. © GLO
Gillian Lowyck

De stad Oostende zal zo’n 4.800 80-plussers opbellen. Bedoeling is om te peilen naar het algemeen welzijn van deze groep senioren tijdens de coronacrisis. Indien nodig, worden mensen doorverwezen naar het bestaande aanbod.

Aan de hand van het rijksregister verzamelt stad Oostende momenteel alle contactgegevens van de Oostendse 80-plussers. Die lijst van senioren zal de komende weken worden opgebeld. Om hen op te bellen, rekent de stad op dezelfde medewerkers die de laatste weken ook zijn ingezet bij de Sociale Noodlijn.

Tijdens de telefoongesprekken wil men bij de senioren peilen naar het algemeen welbevinden. Hoe beleven ze deze periode? Hoe gaat het met hun gezondheid? Hebben ze nog sociale contacten? Indien nodig, worden mensen doorverwezen naar het bestaande aanbod of wordt er aan instanties zoals bijvoorbeeld mutualiteiten gevraagd om hen te contacteren, om zo een oplossing te bieden voor een probleem.

Meenemen in beleid

“We hopen doorheen de gesprekken ook een aantal ‘rode draden’ te detecteren om mee aan de slag te gaan”, zegt schepen van Samenleven Maxim Donck (N-VA). “Als er opvallende zaken bij meerdere personen terugkeren, zowel positief als negatief, kunnen we die omzetten in ons beleid.”

80-plussers maken bijna negen procent van de bevolking van de stad uit. De risico’s op vereenzaming, isolement en achteruitgang zijn bij deze groep sterk aanwezig tijdens de lockdown. In totaal gaat het over 4.800 Oostendenaars. Bewoners van woonzorgcentra en serviceflats worden niet opgebeld, omdat zij sowieso dagelijks contact hebben met zorgverstrekkers. Personen die al een beroep doen of deden op de diensten van de Sociale Noodlijn (boodschappendienst, maaltijdservice…) evenmin, omdat de medewerkers bij hen al polsen naar het algemeen welzijn. (GLO)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier