Sponsor Vaillant blijft Cercle Brugge na dertig jaar trouw

© ACR
Redactie KW

De Duitse verwarmingsgigant Vaillant was dit seizoen 30 jaar sponsor van Cercle Brugge. Erebestuurder Marc Tanghe was jarenlang de motor achter dit succesverhaal. Na 32 jaren dienst is hij nu met pensioen, maar groen-zwart draagt hij nog steevast in het hart.

Toen Marc Tanghe in mei 1988 van start ging bij Vaillant was het bedrijf een kleine speler. De 63-jarige Koekelarenaar fungeerde er als commercieel directeur voor België, kreeg van thuis uit sterke sympathie voor groen-zwart en was er tussen 2000 en 2013 commercieel bestuurder. In november 2013 werd hij erebestuurder en aandeelhouder van de cvba Cercle Brugge. Marc Tanghe kwam in zijn beroepsleven in contact Henri Schiltz, tevens huidig erebestuurder van Cercle. Meteen het begin van het sponsorship van Vaillant bij groen-zwart. In juli ’90 werd het eerste contract getekend. Nu 30 jaar later prijkt het logo nog steeds op de uitrusting. Tanghe ging eind vorige maand met pensioen. Zijn opvolger Eric Roodhooft uit de Kempen kreeg door matchen van Cercle te volgen sympathie voor groen-zwart. Een verlenging van het sponsorcontract zit er in. “In december was er al een ontmoeting gepland, met onze CEO uit Duitsland erbij. Maar doordat Cercle toen op een dramatische laatste plaats stond zagen ze dat bij Vaillant niet zitten om rond de tafel te zitten”, weet Tanghe.

Halfweg april plande Marc een nieuwe ontmoeting met Eric Roodhooft, Cerclevoorzitter Vincent Goemaere en CEO Marc Vanmaele. Door de coronacrisis werd dit naar een nog te bepalen datum verplaatst. Tanghe ziet zijn opvolger meer inzetten in hospitality en eerder beperkt op visibiliteit. “Dus meer pakketten met businessseats, bijhorende maaltijden en relaties met klanten.”

Sponsor Vaillant blijft Cercle Brugge na dertig jaar trouw

Ondertussen nam Cercle met Ely Raeds een nieuwe commercieel directeur aan. “In deze tijd, door de coronacrisis, zeker niet gemakkelijk om te starten”, vindt Tanghe. “Dat gaat niet alleen bij Cercle, maar bij alle voetbalploegen zijn. Er zullen drama’s gebeuren. Het amateurvoetbal leeft van plaatselijke sponsors, provinciale ploegen van de horeca. Alle bedrijven zullen er onder lijden.”

Volgens Tanghe heeft trainer Bernd Storck het grootste aandeel in de redding van Cercle. “Hij kreeg carte blanche en ze hebben hem alles gegeven om die redding te realiseren. En wonder boven wonder, Vincent Goemaere met het Never Give Up verhaal. Het is een mirakel en bewonderenswaardig wat hij in gang gezet heeft. Niemand geloofde er nog in. Pas na de negen op negen zag ik de kentering en het behoud kwam er verrassend al zo goed als de week nadien tegen Gent.”

“In het voetbal zullen drama’s gebeuren door corona”

Marc Tanghe ziet naar volgend seizoen wat er bij groen-zwart moet veranderen. “Het beleid moet in Brugge bepaald worden en niet meer dan duizend kilometer verder. Sportief moet men deels naar de Belgische markt kijken. Ik zou liever zes spelers met een toegevoegde waarde zien, jonge gasten met potentieel zoals we er destijds enkele van Sporting Lissabon kregen.”

Ondergeschikt

“Ik had de indruk dat het dit seizoen te gemakkelijk ging. Voor AS Monaco was het commerciële ondergeschikt, net als de supporters. Ze hebben dat nu wel ingezien. Goemaere en ook Petrov, die meer commercieel denkt, ziet meer in die andere richting. Vandaar ook de aanstelling van een commercieel manager. We mogen de plaatselijke verankering met sponsors, businessmensen, supporters niet verloren laten gaan.”

Marc Tanghe is nu met pensioen. Behoort een terugkeer naar Cercle tot de mogelijkheden? “Ik kreeg uit de privé een aantal opportuniteiten, mogelijkheden. Ik heb drie ambitieuze zonen en schoondochters die weinig thuis zijn. Dit vraagt voor de opvang van de kleinkinderen. Ik ga eerst de kat uit de boom kijken, na de zomer zien we wel.” (ACR)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier