Het galjoen is een replica van het type schepen dat gebouwd werd voor de Spaanse Kroon en haar expansie over de wereldzeeën. Het schip werd voornamelijk gebruikt tussen de zestiende en de achttiende eeuw. Met de schepen werd handel gevoerd tussen Spanje, de Verenigde Staten...

Het galjoen is een replica van het type schepen dat gebouwd werd voor de Spaanse Kroon en haar expansie over de wereldzeeën. Het schip werd voornamelijk gebruikt tussen de zestiende en de achttiende eeuw. Met de schepen werd handel gevoerd tussen Spanje, de Verenigde Staten en de Filipijnen. Het woog, als bewapend koopvaardijschip, tussen de 500 en de 1.200 ton en had een lengte tussen de 35 en de 65 meter. Het werd gebouwd om de grote oceanen te trotseren.(Lees verder onder de video)Het onderzoek naar de vorm van het schip, de informatie en de afmetingen nam maar liefst drie jaar in beslag. Daarvoor werden de historische en maritieme archieven van Spanje geconsulteerd. Het ontwerp tekenen duurde nog eens zes maanden. 150 werklieden werkten aan de bouw van het galjoen, ook dat duurde nog eens 17 maanden. Uiteindelijk werd het Spaanse galjoen te water gelaten in november 2009 in Punta Umbria (Spanje). Het werd ontworpen door Ignacio Fernandez Vial, scheepsbouwer en historicus. De VZW Nao Victoria is eigenaar van het vaartuig. Het is trouwens de eerste keer dat Lé Galion Andalucia een Belgische haven aandoet.Lé Galion Andalucia is 51 meter lang en heeft een breedte van 10,12 meter, met een diepgang van 3,4. Het vaartuig ligt aangemeerd aan de cruisekaai en is via de Natienkaai gratis toegankelijk voor het grote publiek tijdens Oostende voor Anker.(JRO)