Sociale Noodlijn in Oostende kreeg al 1.668 oproepen sinds start van de coronacrisis

© foto PM
Redactie KW

Bij de start van de door de overheid opgelegde coronamaatregelen lanceerde de Stad Oostende een Sociale Noodlijn. De noodlijn kreeg in een maand al 1668 oproepen te verwerken met een piek tijdens de eerste week van de crisis. De stad deelde flyers uit in alle brievenbussen om de info over het bestaan van de noodlijn aan de inwoners bekend te maken.

Met de Sociale Noodlijn wou de stad een laagdrempelig aanspreekpunt lanceren om kwetsbare burgers en mensen met vragen tijdens de coronacrisis een antwoord te bieden. Via de noodlijn kan men ook terecht voor hulp bij boodschappen, medicijnen, maaltijden aan huis of gewoon voor een babbel. Daarnaast belt de stad vanuit de noodlijn zelf proactief mensen op om sociaal isolement te doorbreken.

Een maand na de lancering lijkt de noodlijn wel degelijk zijn nu te bewijzen. Op een maand tijd kwamen maar liefst 1.668 oproepen binnen. Van alle oproepen kwam 95 procent binnen via de telefoon; de andere 5 procent ging via mailverkeer. De grote vloedgolf aan vragen kwam in de eerste week na de start van de crisis. Het gemiddelde aan oproepen per dag lag in maart op 75. In april is het aantal oproepen gezakt naar 40 oproepen per dag.

Van alle oproepen kwam 75 procent van de mensen zelf, de rest ging via familie of via het professioneel netwerk (thuisverpleging, familiehulp, enzovoort). Opmerkelijk is dat maar liefst 83 procent van de oproepen kwam van Oostendenaars die voorheen op geen enkele manier klant waren bij de stadsdiensten (thuiszorg, OCMW, ontmoetingscentra). Een kleine 300 bellers waren dat wel al. Het ging in dat geval vooral om klanten van de ontmoetingscentra die na de sluiting nood hadden aan maaltijden aan huis.

244 keer kwam de vraag om boodschappen aan huis te leveren en 194 werd gevraagd om maaltijden aan huis te leveren. Opvallend is ook het hoge aantal vragen naar informatie. Gemiddeld kwamen er 30 informatieve vragen per dag, goed voor een totaal van 980. Die vragen gaan dan vooral over de richtlijnen van de overheid, over de compensatiemaatregelen, over de werking van winkels en apotheken of over de werking van de stadsdiensten.

Sociale Noodlijn in Oostende kreeg al 1.668 oproepen sinds start van de coronacrisis
© foto JRO

Heel wat mensen hadden geen concrete vraag, maar gewoon behoefte aan een gewoon gesprek. Gemiddeld belden daarvoor zo’n drie mensen per dag en 87 in totaal. Het team van de Sociale Noodlijn dat de nood aan een gewoon gesprek tijdens de verdere duur van de crisis en ook daarna een belangrijk aandachtspunt zal zijn. Net daarom startte het team vorige week met het proactief terugbellen naar mensen die eerder al contact hadden opgenomen met de Sociale Noodlijn voor een gesprek.

Niet enkel voor senioren

De Sociale Noodlijn wordt bemand door een multidisciplinaire ploeg van de Stad Oostende. Het gaat dan om maatschappelijk werkers van de ontmoetingscentra, maar er is bijvoorbeeld ook een eerstelijnspsychologe aanwezig. Daarnaast vullen brugfiguren onderwijs en de medewerkers van het Meldpunt senioren in nood, het team aan. Het doelpubliek van de Sociale Noodlijn zijn niet enkel senioren, maar ook mensen die in kansarmoede leven of alleenstaande ouders die door de sluiting van de scholen moeilijke tijden beleven.

De Sociale Noodlijn is nog steeds elke dag bereikbaar via het gratis nummer 0800 1 8400 (optie 3 in het keuzemenu) of rechtstreeks via 059 25 85 85 en dat van 9 uur tot 18 uur. Mailen kan ook naar socialenoodlijn@oostende.be. (JRO)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier