Smotspots met gratis zonnecrème duiken nu ook op in zes badplaatsen

Sundo en Lidl slaan de handen in elkaar om op zes plaatsen aan de kust nieuwe Smotspots te installeren. © gf
Olaf Verhaeghe

De Smotspots vinden hun weg naar de zee. In samenwerking met Lidl installeerde de Kortrijkse start-up Sundo in zes badplaatsen de gratis zonnecrèmeverdelers. Het gaat onder meer om Oostende, Westende en Wenduine. De Smotspots wijzen toeristen op het belang van smeren in de strijd tegen huidkanker. “Onze slimme palen geven zelf aan wanneer je best smeert. En dat is niet alleen bij felle zon”, zegt Jacob Leysen van Sundo.

Na onder meer Kortrijk en Brugge krijgen nu ook zes West-Vlaamse badplaatsen een Smotspot. Start-up Sundo werkt samen met warenhuisketen Lidl en consumentenorganisatie Test-Aankoop om de slimme smeerplane te installeren. Zo komen er Smotspots aan de Rietstraat in Middelkerke, aan Surfing Elephant in Wenduine, aan Bondi Beach in Oostende en aan Westend Beach in Westende. Ook Beachville in Koksijde en Surfers Paradise in Knokke krijgen een Lidl-Smotspot. In het binnenland worden daarnaast nog eens vier smeerpalen geplaatst.

Een op vijf krijgt huidkanker

De nieuwe Smotspots kaderen in een campagne van Lidl en Test-Aankoop in de strijd tegen huidkanker. “Dat is en blijft een zwaar onderschat probleem in ons land”, zegt Isabelle Colbrandt van Lidl. “Een op de vijf krijgt vroeg of laat een vorm van huidkanker. Onbeschermd in de zon zitten, wandelen of werken is een van de hoofdoorzaken daarvan. Met de Smotspots maken we het mogelijk om graits zonnecrème te vinden via een verdeelautomaat. Zo kan je je huid beschermen tegen de schadelijke zonnestralen.”

De Smotspots worden gevuld met de factor 50 van het Lidl-huismerk, volgens Test-Aankoop al drie op rij de beste zonnecrème. “In totaal staat nu al 135 liter klaar om te worden verdeeld”, aldus Isabelle Colbrandt nog. “We kozen bewust voor locaties aan de kust, op een steenworp van het strand, maar ook voor plekken in het binnenland waar mensen gezellig samenkomen zonder daarbij altijd zonnecrème op zak te hebben.”

Mobiele Smotspot

Naast de tien nieuwe vaste smeerpalen wordt er ook een mobiel exemplaar ingezet op grotere evenementen. Het bijzondere aan de Smotspots is dat ze bezoekers ook advies geven, aangepast aan de UV-index op die specifieke locatie. “Onze slimme palen geven dus zelf aan wanneer je je moet smeren”, zegt Jacob Leysen, mede-oprichter van ontwikkelaar Sundo. “Dat is lang niet alleen bij felle zon. De temperatuur speelt mee, de luchtdruk, de luchtvochtigheid en de UV-index. Velen verkijken zich op een mooie dag met een briesje en komen roodverbrand thuis na een wandeling of fietstocht. Net dan loop je veel risico op huidschade.”

De Smotspots onthouden ook automatisch wanneer mensen veel smeren. Die data moet onderzoek naar menselijk gedrag en huidkanker in de toekomst helpen om nog gerichter te sensibiliseren.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier