"Een van onze pijlers is gezondheid, we willen zo de bevolking sensibiliseren om het preventief baarmoederhalskankeronderzoek te laten doen", vertelt Hilde Kindt (48), woonzorgverlener. "We willen dat ook kwetsbare groepen de stap zetten om naar de gynaecoloog te gaan. Ons campagnebeeld toont vrouwen van alle leeftijden en alle culturen om duidelijk te maken dat het voor iedereen belangrijk is om dat onderzoek te doen."

Elk wijkcentrum zal er een ophangen deze week. Het doel van de slingers is om het thema uit de privésfeer te trekken. "Het is geen gemakkelijk onderwerp om over te spreken. De slipjes zullen toch vragen oproepen en zo het onderwerp aankaarten", legt Kindt uit. De slipjes inzamelen duurde een aantal weken.

"Ik denk dat de drempel om een slipje te doneren hoog was, niet iedereen loopt graag met zijn onderbroek te koop", zegt de woonzorgverlener. "Toch hebben we genoeg ingezameld om een aantal slingers door Kortrijk op te hangen." De slipjesslingers zijn onderdeel van een reeks acties die de komende maanden baarmoederhalskanker bespreekbaar willen maken.

(YK)