Sint-Lodewijkscollege visualiseert gemoedstoestand bij leerlingen

Greet Onghenae (adjunct-directeur), Nele Vanneste (zorgcoördinator/leerkracht), Cato Naeyaert, Laure Buffel, Bo Baeke, Flore Roels, Lara Van Acker, Ann Blontrock (adjunct-directeur), Koen Seynaeve (algemeen directeur).© PDC
Greet Onghenae (adjunct-directeur), Nele Vanneste (zorgcoördinator/leerkracht), Cato Naeyaert, Laure Buffel, Bo Baeke, Flore Roels, Lara Van Acker, Ann Blontrock (adjunct-directeur), Koen Seynaeve (algemeen directeur).© PDC
Redactie KW

Er is de laatste maanden heel wat te doen rond psychische kwetsbaarheid en emotionele gezondheid, zeker bij jongeren. In het Sint-Lodewijkscollege bleef zorgcoördinator Nele Vanneste (46) niet bij de pakken zitten. Samen met de leerlingen van het zesde jaar humane wetenschappen startte ze in de lessen gedragswetenschappen een project rond psychische kwetsbaarheid.

“Zeker in deze coronatijden wil ik mijn leerlingen duidelijk maken dat het heel belangrijk is om hun gevoelens te uiten en te praten als het niet goed gaat”, vertelt zorgcoördinator Nele Vanneste. “Het idee voor het project heb ik zelf gelanceerd, maar de uitwerking ligt volledig in handen van de leerlingen. Het eindresultaat van het project is een website die tegen de paasvakantie klaar zal zijn. Op de site kunnen alle leerlingen van de school theoretische uitleg, muziek, motiverende quotes, filmpjes en veel meer andere interessante zaken rond mentale gezondheid vinden.”

Filmpje op sociale media

“Een belangrijk onderdeel van het hele project is de emotiemuur”, vervolgt Nele. “Leerlingen hebben twee weken geleden met een duimafdruk in verf op een canvaswand kunnen tonen hoe ze zich voelen. Om hun deelname te stimuleren werden ze getriggerd door een filmpje op sociale media. Ik durf nu al stellen dat het project een succes is, want zowel van de ouders als de leerlingen kregen we al heel wat positieve reacties binnen. Zelf ben ik blij dat we naast een theoretische benadering van de problematiek ook op de klas- en schoolvloer iets ondernemen rond psychische kwetsbaarheid.”

Cato Naeyaert (18) is een van de leerlingen die het idee rond de emotiemuur bedachten en concreet uitwerkten. “We wilden vooral achterhalen hoe de leerlingen zich na al die eenzame maanden eigenlijk voelden. Ze konden voor hun duimafdruk kiezen uit verschillende kleuren die elk een bepaalde gemoedstoestand uitdrukken. Roze en blauw waren de tinten voor positieve gevoelens terwijl zwart en rood angst en stress symboliseerden. Ze noteerden ook waarom ze voor een bepaalde kleur kozen. We peilden op twee verschillende dagen naar de gemoedstoestand van onze medestudenten, waardoor we heel wat hebben geleerd.”

Vrijdag

“Jongeren van onze school voelen zich op vrijdag beter in hun vel dan op maandag en het weer speelt ook een belangrijke rol in hun gemoedstoestand. Maar het allerbelangrijkste is dat iedereen op school niet enkel beseft dat het emotioneel een moeilijke periode is, maar er ook effectief rekening mee houdt ”, aldus Cato.

Zorgcoördinator Nele Vanneste is fier op de leerlingen die het project realiseerden. “Ik merk dat jongeren het moeilijk hebben, want naast hun schoolwerk kunnen ze eigenlijk maar weinig leuke dingen doen. Toch ben ik heel trots op hen , want ze gedragen zich voorbeeldig. Hier op school houdt iedereen zich aan de afspraken en moeten we zelden corrigerend optreden.” (PD)

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.