Een klein decennium geleden liet SJB het aanbod voor beroepsonderwijs vallen, nadat de inschrijvingen jaar na jaar gedaald waren. Met de introductie van '1OK' (uitgesproken als 'één oké') pakte de SJB-middenschool die draad vorig jaar weer op. Het initiatief kwam uit de koker van adjunct-directeur Debbie Baert (36) en algemeen directeur Mieke Bothuyne (48), ingegeven door een jaarlijks terugkerende frustratie.
...

Een klein decennium geleden liet SJB het aanbod voor beroepsonderwijs vallen, nadat de inschrijvingen jaar na jaar gedaald waren. Met de introductie van '1OK' (uitgesproken als 'één oké') pakte de SJB-middenschool die draad vorig jaar weer op. Het initiatief kwam uit de koker van adjunct-directeur Debbie Baert (36) en algemeen directeur Mieke Bothuyne (48), ingegeven door een jaarlijks terugkerende frustratie."Ieder schooljaar was het hetzelfde liedje. Leerlingen die het moeilijk kregen in de A-stroom, moesten worden doorverwezen naar een andere school", zegt Debbie. "Zelf konden we hen geen gepaste opleiding aanbieden. Daardoor leek het of we enkel bereid waren om met de sterkere leerlingen door te gaan. Met de modernisering en in overleg met scholengroep Sint-Paulus slaagden we erin het gat in ons aanbod op te vullen. Ook STV en Humane Wetenschappen komen in de toekomst in ons curriculum."Debbie pitchte haar idee bij het huidig lesgevend personeel. Wie zag het zitten om de uitdaging van de 1B-stroom aan te gaan? Een zestal enthousiaste leerkrachten beantwoordden haar oproep. Om inspiratie op te doen bezocht het team enkele andere scholen en speurde het naar ideeën in vaktijdschriften. Het resultaat werd een unieke benadering van het beroepsonderwijs. 1OK zou zich focussen op individualiteit en vertrouwen, om meer houvast te bieden aan kinderen die dat nodig hadden."Meteen na de opstart van het project beslisten we komaf te maken met het etiket van '1B'. Die titel straalt iets negatiefs uit, en vooral de ouders zijn er geen fan van. Daarom herdoopten we '1B' tot '1OK', waarbij OK voor 'Oriëntatieklas' staat: veel positiever. Die onconventionele werkwijze trokken we door in de praktische realisatie van de structuur.""In het middelbaar onderwijs heeft men de gewoonte om voor elk vak een andere leerkracht aan te stellen. In 1OK hebben we die aanpak gelimiteerd. Zo wordt Nederlands, Frans, Engels en godsdienst door één enkele persoon gegeven, net als de vakken wiskunde, wetenschappen en MAVO.""Deze leerkrachten zijn, nog meer dan in de A-stroom, de vertrouwenspersonen van onze 1OK-leerlingen. Dat maakt het ook makkelijker om elk kind individueel te begeleiden."De acht leerlingen uit 1OK kregen met kerstmis geen eindeperiode-examens, maar werden 'gequoteerd' op het behalen van bepaalde individuele doelstellingen.Een groene code betekent dat de leerling iets onder de knie heeft, oranje duidt op de gedeeltelijke vervolmaking van een doel en rood houdt in dat er nog wat werk aan de winkel is. In de herhalingsweek, normaal bedoeld als voorbereiding op de examens, kunnen leerlingen de rode en oranje codes nog ombuigen tot groene codes. Verder worden er veel thematische projectweken op poten gezet. Zo was er in december een lesweek die de kerstperiode als leidraad hanteerde. Hetzelfde principe zal gelden voor de paasperiode."Het 1OK-project kan op veel positieve reacties rekenen", vertelt Debbie trots. "Er zijn veel persoonlijke gesprekken met de ouders, die zelf ook een verstandhouding met de vertrouwenspersoon hebben opgebouwd. Zij vertellen ons dat de kinderen helemaal zijn opengebloeid en hun plekje hebben gevonden.""Die goede feedback geeft ons overigens het vertrouwen dat we kunnen voortbouwen op dit '1OK-project'. Volgend jaar komt er daarom een 2OK-klas, het jaar nadien een 3OK, enzovoort.""Uiteraard zal er een verticale lijn zitten in deze aanpak naar de tweede en derde graad toe, want het is wel de bedoeling dat leerlingen op het eind van de rit zelfstandig genoeg zijn om in de maatschappij aan de slag te kunnen."Op zaterdag 14 maart organiseert de middenschool een onthaaldag. Ouders die met hun kind in het '1OK'-project willen stappen, kunnen dan op intakegesprek. Meestal gebeurt dit in samenspraak met de zorgcoördinator en wordt er eventueel contact gezocht met de lagere school. Leerlingen die slagen in 1OK krijgen het getuigschrift van de lagere school, wat hen in staat stelt om eventueel de A-stroom (het eerste jaar) te betreden. (JS)