Severine Maes nieuwe coördinator van het opleidingscentrum in Zeebrugge

Severine Maes: "Als coördinator van Opleidingscentrum Zeebrugge kan ik alles doen wat ik leuk vind: communiceren, organiseren en zeer klantgericht werken." © (foto RJ)
Roel Jacobus
Roel Jacobus journalist/muzikant

Severine Maes is de nieuwe coördinator van het Opleidingscentrum Zeebrugge (OCZ) voor havenarbeiders. Ze heeft een ruime ervaring met zware machines, logistiek en informatica bij onder meer CNH in Zedelgem en Dana in Brugge. “Die rode draden komen perfect samen in mijn nieuwe job. Mijn zoon is alvast laaiend enthousiast over de grote kranen en voertuigen op het oefenterrein.”

Sinds half mei is Severine Maes (42) de nieuwe coördinator van het Opleidingscentrum Zeebrugge (OCZ). Dat organiseert opleidingen voor havenarbeiders onder de koepel van het Compensatiefonds voor Bestaanszekerheid voor de havens van Zeebrugge-Brugge, Oostende en Nieuwpoort. “Ik ben trots dat ik in de haven van mijn stad mag werken. Pas bij mijn terugkeer na mijn studies voor handelsingenieur aan de Universiteit Antwerpen, besefte ik waarom mensen Brugge de mooiste stad ter wereld vinden.”

gemeenteraadslid

Severine Maes is getrouwd met Hendrik Baeke, die een managementfunctie heeft bij TE Connectivity in Oostkamp en een van de gangmakers is van de Brugse Black Swan Gin. Ze wonen in Ver-Assebroek en hebben twee kinderen: Quinten (11) en Margaux (9). Ze houdt zodanig van haar stad dat ze zich van 2007 tot 2018 engageerde als gemeenteraadslid voor Open VLD.

“Een vriend tipte me dat de vacature bij OCZ iets voor mij was. Zware machines, logistiek en informatica lopen als rode draden door mijn carrière. Voor mijn stage en eindwerk koos ik Daikin Europe in Oostende en daarna ging ik aan de slag bij fabrikant van landbouwmachines CNH in Zedelgem. Vervolgens werkte ik me op tot supply chain manager bij Parts & Components in Roeselare, een toeleverancier van onderdelen voor onder meer Caterpillar, Volvo Trucks en DAF. Het bedrijf kreeg na de financiële crisis van 2008-2009 evenwel een nieuwe eigenaar met een andere visie dan de mijne. Daarop greep ik de kans om logistiek manager te worden bij Dana in Brugge, producent van transmissies voor onder meer de kranen van Konecranes, Cargotech en Terex. Na vijf jaar werd ik logistiek manager van diepvriesgroentebedrijf Greenyard in Westrozebeke en sinds een drietal jaar werkte ik in zakelijke IT-dienstverlening bij Ad Ultima in Gent.”

“Zware machines, logistiek en informatica lopen als rode draden door mijn carrière”

Het fascineert haar dat Brugge met de haven van Zeebrugge een economisch verlengde aan zee heeft. “Als gemeenteraadslid kreeg ik heel veel informatie over de haven. Toen al ondervond ik dat het een speciale gemeenschap is: iedereen kent elkaar en is trots en samenhorig. Zelfs concurrenten of mensen die professioneel niets met elkaar te maken hebben, praten en proberen elkaar te helpen.”

In openheid overleggen

“Ik sta nog steeds versteld van het logische gemak waarmee de havenspelers over veel dingen in alle openheid met elkaar overleggen.”

“Bij OCZ kan ik alles doen wat ik leuk vind: communiceren, organiseren en zeer klantgericht werken. Onze hoofdopdracht is kwaliteitsvolle en betrokken havenarbeiders afleveren. Want hun veiligheid en inkomen hangt af van de technische kwalificaties die wij hen bieden. Hiervoor beschikken we over een team van 15 instructeurs, twee administratieve collega’s en twee assistenten. Naast hun steun en het vertrouwen van de raad van bestuur van het Compensatiefonds, maakte ook mijn voorganger Dirk Dhondt graag de tijd voor een goed gesprek. Hij koos na acht jaar voor de functie van expert gevaarlijke stoffen en milieu bij het havenbestuur.”

Drie uitdagingen

Severine Maes ziet in eerste instantie drie grote uitdagingen. “Ten eerste verwachten we deze zomer een unieke autorijsimulator voor het opleiden van de autobestuurders op de terminals en in de schepen. Daar komt mijn ervaring met informatica goed van pas. Ten tweede willen we het kwaliteitscertificaat ISO 9001 halen, als bevestiging van onze professionele en kwaliteitsvolle werking. Ten derde zullen we het preventiebeleid van mijn voorganger verder uitwerken. Dat is zeer belangrijk want een haven is nu eenmaal geen ongevaarlijke werkomgeving. Maar het is wel een boeiende omgeving: ook onze zoon was laaiend enthousiast toen hij het oefenterrein met de indrukwekkende kranen en voertuigen zag.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier