Het instructiefilmpje van Home Stadium toont een leeg Jan Breydelstadion, thuishaven van Club en Cercle Brugge. Er weerklinkt een voor voetbalfans pijnlijke boodschap. "Sportcompetities worden geconfronteerd met de moeilijke vraag hoe de competities te hervatten zonder fans", klinkt het kort.
...

Het instructiefilmpje van Home Stadium toont een leeg Jan Breydelstadion, thuishaven van Club en Cercle Brugge. Er weerklinkt een voor voetbalfans pijnlijke boodschap. "Sportcompetities worden geconfronteerd met de moeilijke vraag hoe de competities te hervatten zonder fans", klinkt het kort.Al snel volgen woorden van hoop, met een futuristisch randje. "Slim gebruik van technologie kan een antwoord bieden op de kille atmosfeer van een leeg stadion. Home Stadium is een logische stap in postpandemische sportbeleving." De interactieve app zal in eerste instantie de liederen en aanmoedigingen van supporters die van thuis uit naar de match van hun favoriete ploeg kijken naar een cloud trekken. Een passage door een Artificial Intelligence-filter later - om ongewenst taalgebruik of storend geluid naar de prullenbak te verwijzen - zal één gebundeld geluid ook effectief door de boxen van de stadions knallen. De spelers die er op dat moment een match zonder live publiek aan het afwerken zijn, zullen zo aangemoedigd worden. Bovendien krijgt de televisiekijkende fan ook thuis datzelfde geluid te horen.Gertjan De Smet van Geronimo licht verder het vernieuwende concept toe, want Home Stadium heeft nog meer in petto. "Fans zullen in eerste instantie kunnen inloggen met het abonnementsnummer bij hun favoriete club. Zo worden ze toegewezen aan een vaste plaats in het virtuele stadion. Door geluiden zo naar verschillende vakken in het stadion te sturen, krijgen we een surround-effect zoals in een stadion met publiek.""Supporters zullen ook de mogelijkheid krijgen om boodschappen te sturen, tekstueel en met video. Die zullen op de LED-boards en grote schermen in de stadions verschijnen. Dankzij de filter kunnen we digital fair play en respect verzekeren. Heat maps zullen bovendien de audiodensiteit in de verschillende zones van het stadion aantonen en zo fans in de andere zones aanmoedigen om luider te supporteren", zegt De Smet.In je kot naar 'de voetbal' kijken, wordt dus een interactief gebeuren met tienduizenden mensen tegelijk. "En dat is belangrijk voor het adverteerdersaspect van ons project, erg belangrijk voor de clubs", meent De Smet. "De adverteerders zien vandaag geen nut in een investering als er geen 10 of 20.000 man in het stadion hun boodschap te zien krijgt. De app zal het ook voor hen interessant maken om ter plaatste te adverteren én op het kanaal van de app zelf. Ook zij zullen kunnen interageren met het publiek." Voor de mannen van Geronimo zijn het momenteel drukke tijden vol onderhandelingen met bevoegde instanties en clubs. Verschillende clubs, onder meer uit onze provincie, toonden al verregaande belangstelling. "Maar er zijn nog meer geïnteresseerde ploegen uit alle hoeken van het land. Wij hopen dat de Pro League zijn verantwoordelijkheid opneemt en dat dit een joint venture-verhaal kan worden, waarbij alle profclubs in België de mogelijkheid krijgen om hiermee te werken. Ook in Nederland zijn we met enkele clubs aan het praten. De UEFA heeft ons al gecontacteerd om te zien op welke schaal zij de app kunnen implementeren. Het beperkt zich dus niet tot de eigen landsgrenzen en doet ons wel dromen van grote competities."Ploegen als Club Brugge en Anderlecht hebben de nodige audio-infrastructuur om Home Stadium in het stadion te implementeren. Voor sommige andere clubs zijn die mogelijkheden er (nog) niet. " Daarom hebben we ook een leasingformule uitgewerkt. Elke wedstrijd kunnen wij een set-up van 35 boxen voorzien in een stadion dat die geluidsvoorziening niet heeft. Zo kan het systeem overal verwezenlijkt worden. Het leuke is dat je ook na de coronacrisis met dit systeem je capaciteit als club zult kunnen verhogen. Deze investering kan dus interessant blijven." "Wij horen ook dat veel clubs het moeilijk hebben om abonnementen te verkopen. Logisch ook. Als je als fan voorlopig niet weet hoeveel wedstrijden je effectief zult kunnen zien in het stadion volgend seizoen, ga je niet zomaar enkele honderden euro's neertellen. Met deze app kunnen wij iets waardevols in de plaats geven en zo toch supporters over de streep trekken. Want welke supporter wil nu niet met zijn gezicht op groot scherm komen? En als alles voorbij is, kan onze app dienen als echte supporterstool om in het voetbalbeeld te blijven."