Reken er maar op, er waait de komende weken en maanden een frisse wind door de klassen. Scholen kunnen voortaan ook excelleren door te ventileren. Een jaar geleden had niemand, en al zeker niet de Vlaamse regering, ook maar kunnen vermoeden dat het verluchtingssysteem van onze scholen onderwerp van breed gevoerde gesprekken zou kunnen worden. Corona zet de wereld dan wel niet helemaal op zijn kop, het virus schudt er toch ferm aan. Maar het hield onze onderwijsmensen niet tegen om de scholen op 1 septembe...

Reken er maar op, er waait de komende weken en maanden een frisse wind door de klassen. Scholen kunnen voortaan ook excelleren door te ventileren. Een jaar geleden had niemand, en al zeker niet de Vlaamse regering, ook maar kunnen vermoeden dat het verluchtingssysteem van onze scholen onderwerp van breed gevoerde gesprekken zou kunnen worden. Corona zet de wereld dan wel niet helemaal op zijn kop, het virus schudt er toch ferm aan. Maar het hield onze onderwijsmensen niet tegen om de scholen op 1 september te laten starten. Tot 'contentement' van iedereen, ja, zelfs van onze jongeren.Er wordt veel geklaagd en gezaagd over de overheden in dit land, maar het is alvast de verdienste van Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts dat niemand onvoorbereid naar school moet. Hij nam ruim de tijd om die schoolstart in overleg met directies en leerkrachten voor te bereiden. En ja, het is anders dan de voorbije jaren en 'vaneigens' zit dat mondmasker lelijk in de weg en natuurlijk is een uitbraak van het virus nooit voor de volle honderd procent uit te sluiten. Maar onze kinderen en jongeren kunnen weer naar klas én dat hebben ze nooit eerder zo graag gewild. Het belang van zo'n leven in en met de klas kunnen we niet meer overschatten. Meer dan ooit beseffen ouders, kinderen en de hele samenleving dat de school een wezenlijk onderdeel is van hun natuurlijke biotoop. De school is weer hip, hot én cool. Wie had dat ooit durven dromen?En hoe zit dat intussen met het afstandsonderwijs? Dat was dé ontdekking tijdens de lockdown. Dat is zo, zeggen onderwijskringen, maar het kan hoogstens aanvullend zijn bij onderwijs in de klas. Daar geven we ze graag gelijk in. We kennen allemaal voorbeelden van leerkrachten die we ons leven lang herinneren, die ons eindelijk inzicht gaven in wat we anders nooit of veel te laat hadden begrepen, die ons ook goesting gaven om ons vol overgave voor een vak te gooien en die soms bepalend waren voor onze verdere studie- of beroepskeuze. Maar... dat afstandsonderwijs biedt extra kansen om kinderen individueel te begeleiden. We moeten er wel over waken dat e-learning voor iedereen toegankelijk wordt. Ook voor gezinnen die het lastig hebben en voor kinderen die thuis zelden de kans krijgen om het over schoolzaken te hebben. Dat is de grootste uitdaging, niet alleen voor het onderwijs maar voor onze hele samenleving: kinderen niet alleen kansen maar ook ruimte geven om zich te ontwikkelen. Reageren? jan.gheysen@kw.be