Het zijn behoorlijk grote schoenen die gevuld moeten worden, maar als kersverse voorzitter van een gemotiveerde werkgroep spreekt Jaron Dewitte klare taal: "Het festival stevent opnieuw af op een uitverkochte editie en meer moet dat eigenlijk niet zijn." Met ongeveer 5.000 verkochte kaarten lijkt het Schippersweekend goed op weg om een festival van formaat te worden, maar volgens Jaron is er van groeien geen sprake. "Toch niet qua aantal bezoekers", vult hij aan. "Het terrein van Hoeve Delaere biedt plaats aan 1.500 feestgangers. Die feestgangers moeten hier drie dagen lang niet alleen d...

Het zijn behoorlijk grote schoenen die gevuld moeten worden, maar als kersverse voorzitter van een gemotiveerde werkgroep spreekt Jaron Dewitte klare taal: "Het festival stevent opnieuw af op een uitverkochte editie en meer moet dat eigenlijk niet zijn." Met ongeveer 5.000 verkochte kaarten lijkt het Schippersweekend goed op weg om een festival van formaat te worden, maar volgens Jaron is er van groeien geen sprake. "Toch niet qua aantal bezoekers", vult hij aan. "Het terrein van Hoeve Delaere biedt plaats aan 1.500 feestgangers. Die feestgangers moeten hier drie dagen lang niet alleen de beste tijd van hun leven hebben, ze moeten het ook in alle comfort kunnen. Dus meer mensen hier binnen duwen is niet aan de orde, we pompen onze energie en ervaring eerder in het boosten van de ervaring voor iedere bezoeker."Stevige woorden die meteen in de praktijk werden omgezet. "Het terrein werd opnieuw ingedeeld", gaat Jaron verder. "Alles is nog steeds erg herkenbaar. We blijven nog steeds in ons eigenste Lauwe, maar het lijkt erop alsof het veel groter is. We hebben ook een foodcorner en een chill-hoek waardoor de bezoekers worden ondergedompeld in een heuse tsunami van gevoelens. Music & chill, zonder dat we het concept van een volksfeest ontgroeien."Muziek is voor het Schippersweekend een hoeksteen van de organisatie geworden. Voor de 35ste editie wordt dan ook geen half werk geleverd en kan het zelfverklaarde volksfeest uitpakken met enkele stevige kleppers. "Op onze affiche prijken onder andere Yevgueni en Daan", klinkt het. "Maar het is vooral STAKE waarmee we toch wel een onderscheid maken. STAKE, voorheen gekend als Steak Number Eight, is een band met een internationale faam en dit jaar spelen ze slechts vijf keer in eigen land. Eén van die vijf gaat hier door op de terreinen van Hoeve Delaere, dus we zijn oprecht trots op onze affiche. Als kers op de taart zijn die kerels dan nog eens afkomstig uit Wevelgem, lokale helden dus."Stevige gitaren, food & drinks en een uitverkocht festival. Een succesrecept dat in het verleden ook wat venijnige kantjes van de maatschappij heeft blootgelegd. "In het verleden waren er inderdaad klachten van enkele buurtbewoners die het niet helemaal hadden begrepen op dit jaarlijkse festival", sluit Jaron af."Dit jaar grepen we de koe dan ook bij de horens en gingen we in overleg met de buurt, nog voor we begonnen met publiciteit. We zaten samen met de gemeente en deden onze plannen uit de doeken. We boden ook een luisterend oor en dit alles resulteerde in een erg constructieve dialoog. We willen onze bezoekers een fijne tijd bezorgen maar hebben ook begrip voor de rust en kalmte die de buurtbewoners van deze gemeente waarderen."Een uitverkocht festival, een topaffiche en niet meteen de nood om te groeien. Wat is het geheime ingrediënt dat van het Schippersweekend zo'n succesverhaal maakt? "Onze pintjes worden al jaren aan dezelfde prijs verkocht", klinkt het lachend. "Vertel het niet verder."