Tom Vandenkendelaere zal iets meer dan een jaar schepen geweest zijn in Roeselare. Hij kwam vervroegd binnen in het schepencollege toen Nathalie Muylle federaal minister werd. Normaal zou hij pas op 1 januari 2021 schepen worden. Henk Kindt moest dan plaatsmaken voor hem. Maar eind dit jaar neemt Tom al ontslag als schepen om grote baas te worden bij Belgapom, de beroepsvereniging van de Belgische a...

Tom Vandenkendelaere zal iets meer dan een jaar schepen geweest zijn in Roeselare. Hij kwam vervroegd binnen in het schepencollege toen Nathalie Muylle federaal minister werd. Normaal zou hij pas op 1 januari 2021 schepen worden. Henk Kindt moest dan plaatsmaken voor hem. Maar eind dit jaar neemt Tom al ontslag als schepen om grote baas te worden bij Belgapom, de beroepsvereniging van de Belgische aardappel. Groot gelijk heeft hij. Dergelijke aardappeltrein komt slechts één keer in een mensenleven voorbij. De keuze tussen een Roeselaarse schepenzetel, die nooit langer dan een legislatuur zeker is, of voor wellicht de rest van zijn carrière ceo zijn van een belangrijke belangenfederatie, kan nooit moeilijk zijn. Geen mens die het Tom niet gunt, ook burgemeester Kris Declercq niet.Kris is politicus genoeg om het achterste van zijn tong niet te laten zien, maar ongetwijfeld moet hij er toch een stevige vloek doorgetrokken hebben toen Tom met dat nieuws kwam. Kris verliest er meteen een echte sterkhouder bij: een ex-Europarlementslid dat het politieke klappen van de zweep kent, die handige contacten in Europa en in Brussel heeft en die even graag zware dossiers op zijn bord heeft als een toastje met choco. Met de eveneens ervaren Nathalie Muylle, die nu federaal aan het werk is, Tom, die naar de privésector vertrekt en Astrid, die om persoonlijke redenen met politiek is gestopt, zijn de nummers 2,3 en 4 van de verkiezingslijst niet langer beschikbaar. Halfweg de legislatuur ervaren schepenen wisselen voor nieuwkomers was ingecalculeerd, dit niet. Daarom ook de logische keuze om Henk Kindt van SP.A en de Vernieuwers een jaar langer aan boord te houden. Henk is één van de betere schepenen van Financiën, die Roeselare al heeft gehad, maar vooral: de burgemeester koopt hiermee een jaar tijd. Tijd die zal uitwijzen of Nathalie terugkeert naar Roeselare of de nieuwelingen hun draai vinden in het schepencollege en wie in 2022 Henk kan opvolgen. Of zou Henk dan nog een verlenging krijgen?