Schepencollege bevraagt inwoners gehucht Madonna over trage wegen en toekomst pastorie

Sinds het vertrek van hulppriester Georges Dujardin staat de pastorie van de Madonna leeg.© PCO
Sinds het vertrek van hulppriester Georges Dujardin staat de pastorie van de Madonna leeg.© PCO
Redactie KW

Tijdens de digitale gemeentelijke infosessie nam het schepencollege de ‘Madonezen’ op sleeptouw om hun keuze over trage wegen of de toekomst van de pastorie te horen.

Ruim 60 Madonezen, de naamgeving kwam van schepen Marleen Soete, volgden de sessie. Het hoogste aantal tot nu toe. De infosessie handelde over het rioleringsproject in de Gistelhof-, Galge- en Klerkenstraat, de trage wegen en de toekomst van de pastoriewoning.

Het rioleringsproject loopt forse vertraging op. “De aanbesteding zou volgens de tweede laagste inschrijver niet correct verlopen zijn, waardoor de handelsrechtbank zich moet uitspreken over de klacht. Daarnaast loopt nog een geding bij de raad van state. De kans is heel klein dat de werken kunnen starten in 2021.”

Nutsmaatschappijen

“Ondertussen voerden nutsmaatschappijen reeds werken uit en werden de gleuven gevuld met lichte beton. Op bepaalde plaatsen is dat stuk gereden en zullen er herstellingen moeten plaatsvinden. Eens de werken gegund zijn, zal een nieuwe infovergadering voor de betrokkenen worden georganiseerd”, zegt burgemeester Lieven Vanbelleghem, ook verantwoordelijk voor openbare werken.

Op vraag van Rik Vervenne werd verduidelijkt dat langs beide zijden van de Gistelhofstraat de elektrische kabels ondergronds gaan.

Trage wegen

De Madonna beschikt over het grootste netwerk van trage wegen in de gemeente. In 2014 heeft men het Keunepad aangelegd. In deze legislatuur wil het college 1 kilometer extra heraanleggen met een budget van 150.000 euro.

Schepen van Mobiliteit Peter Vantomme wilde de voorkeur horen van de luisteraars en de milieuraad welk pad men prioritair moet aanleggen. “Men kan de keuze maken tussen het pad 85 Gistelhofstraat – Galgestraat (309m), of het pad 78 Gistelhofstraat – Mangelaarstraat (307m) of het pad 85 Van Galgestraat – richting Langemark (636m) of het pad 83 Gistelhofstraat – Galgestraat (570m). Geef je mening door aan adelien.vergote@langemark-poelkapelle.be .”

Jeeps en quads

Lieven Vanbelleghem meende dat de renovatie geen verharding hoeft te zijn. “Gras kan ook, zodat het water kan doordringen tot in de bodem.” Ilse meldde dat ook jeeps en quads gebruik maken van de wegen. Peter Vantomme kende het probleem, maar legde uit dat reglementeren en handhaven geen wonderoplossing zijn.

Rik gaf aan dat steenpuin wordt gedumpt. Dieter weet dat sommige doorgangen afgesloten zijn. Trage wegen kunnen ook oplossingen zijn om kinderen veiliger naar Langemark te laten fietsen voor het beoefenen van een hobby.

Pastorie staat centraal

Het schepencollege wilde ook weten wat het moet aanvangen met de leegstaande pastorie. “Moeten we het pand van 720m² bouwgrond verkopen? Of een nieuwe functie geven? Of afbreken?”, vroeg Marleen Soete zich af.

Bart Cappoen beet de spits af om te kiezen voor een groene rustige zone met banken. Daniel Vanlerberghe stond een afbraak voor om de pleinfunctie met kerk en de seizoenarbeider te benadrukken met bijkomende ruimte voor parking.

Saskia was voor een behoud van de voorgevel, maar ruimte voor een kinderopvang. Chantal zocht aansluiting bij de voormalige functie van een pastorij en zeker in tijden van corona om daar sociale opvang voor groepen te voorzien in een anoniem huis onder begeleiding van psychologen. Stijn Bonte zou een brasserie zien zitten, wat een verkoop impliceert.

Evenementenruimte

“Binnen het schepencollege hoort men signalen om de kerk om te toveren in een concert- of evenementenruimte”, liet schepen Dominique Cool vallen in functie van een kerkenplan. “Ook dan heb je ruimte nodig voor parking.” Andere stemmen vonden de tuin in het centrum van het dorp een aantrekkelijk aanknopingspunt om mensen samen te brengen.

Daniel Vanlerberghe vroeg aandacht voor het uniek kerkorgel. “De gemeente heeft al 20 jaar een dossier lopen bij het Vlaams gewest voor renovatie.” (pco)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier