Sabien Meeremans (58) is coördinator van LETS Oostende. LETS staat voor 'Local Exchange and Trading System', een groep waar mensen elkaar helpen door hun talenten via diensten of goederen in te zetten. "Zo is het bier ontstaan", opent Sabien.
...

Sabien Meeremans (58) is coördinator van LETS Oostende. LETS staat voor 'Local Exchange and Trading System', een groep waar mensen elkaar helpen door hun talenten via diensten of goederen in te zetten. "Zo is het bier ontstaan", opent Sabien."In 2013 wilde ik graag een biertje op de markt brengen. Via LETS Vlaanderen ging ik op zoek naar iemand die een bier zou kunnen brouwen voor ons. Zo kwam ik terecht bij Brouwerij Jessenhofke uit Hasselt. In feite is het geen brouwerij waar ze effectief het bier maken, maar wel een brouwerij waar de recepten en samenstellingen worden bedacht. Ik ben een fervent bierproever en wist al gauw wat ik wilde: een blond bier van negen graden, gemaakt met gist van Westmalle Tripel."Sabien trok met haar man Olaf naar Hasselt om het bier op punt te stellen. "We noemden het bier Schelpje, naar onze digitale munt in de LETS-groep. Onze leden hebben mee het etiket ontworpen. Je ziet de geboorte van Venus, zo is de link met de zee duidelijk. In die periode lag het kunstwerk de Rock Strangers erg onder vuur. Daarom is het rood, met een knipoog naar de rode blokken dus", lacht Sabien.Van het bier Schelpje werd er maar een beperkt aantal liter gebrouwen. "Toch was het erg populair. Ik kwam het zelfs tegen in Zweden! Geen idee hoe het daar terecht kwam, erg bizar."In 2017 werd Olaf Versluys, de man van Sabien, ernstig ziek. "Op 2 januari hoorden we dat hij ziek was. En in één week tijd kwam daar van alles bij: de kanker had overal uitstralingen. We wisten dus al heel snel dat het niet meer goed zou komen. Tien maanden later, op 3 november, is hij overleden", vertelt Sabien.In de periode dat Olaf ziek was, kwam het idee om iets meer te doen met het bier Schelpje. "Uiteindelijk besloten we om het bier opnieuw op de markt te brengen, maar deze keer als vast bier. En we zouden het noemen naar mijn man, als eerbetoon aan hem. Hij wist nog dat het bier er zou komen, maar jammer genoeg heeft hij het niet meer kunnen proeven."Het brouwen van het bier heeft wat vertraging opgelopen: "Er was blijkbaar nog een bier op de markt met de naam Olav, met een v dus. Er is een regel die zegt dat er geen twee bieren met gelijkaardige namen op de markt mogen zijn. Gelukkig gaf de persoon uiteindelijk toestemming. Door de coronacrisis is alles in een stroomversnelling geraakt."Het bier Olaf heeft hetzelfde recept als Schelpje. "Het is een biertje met volledig Belgische ingrediënten, allemaal biologisch trouwens", zegt Sabien trots. Afgelopen week werden 132 bakken Olaf bij Sabien thuis geleverd. "Ja, dat was wel een hele bedoening", lacht ze. "Ondertussen hebben we al een proefsessie gehouden en het bier wordt heel goed onthaald."Sabien en Olaf waren grote bierliefhebbers. "We trokken er graag eens een weekend op uit. We hielden er van om lokale cafeetjes te ontdekken waar ze streekgebonden bier op de kaart hadden. Dat ik nu een bier ter ere van Olaf op de markt kan brengen, is dat ook heel fijn. Ik ben er heel tevreden mee, het geeft me echt een goed gevoel. Iedereen vindt het een mooie nagedachtenis", glimlacht Sabien."Een deel van de opbrengsten van het bier zal geschonken worden aan een project tegen kanker. Dit zal samen gebeuren met alle eurootjes die in de spaarpot tijdens de rouwdienst zijn ingezameld, en met de opbrengst van de verkoop van de gepersonaliseerde flessen Olaf-champagne die na zijn overlijden zijn verkocht.""Het is een mooi bier geworden", gaat Sabien verder. "Het is een sterk bier, met pit. Olaf was dan ook een sterke man, dus het is precies zoals hij was. Op het etiket staat: 'Drink matig, doch regelmatig' (lacht). Genieten, dat is de boodschap dat we met Olaf willen meegeven."