"Op YouTube had ik filmpjes bekeken waarop dergelijke vierwielers rondreden", vertelt Melvin Devos (17), die momenteel het eerste jaar Elektronica-ICT volgt aan Vives Kortrijk. "Ik liet die aan mijn vrienden zien en stelde voor om dat ook eens te proberen." Ze waren onmiddellijk te vinden voor het idee. "Wij zijn nog studenten dus hebben we een beperkt budget. We legden onze lat op honderd euro om één proefmodel te fabriceren. Met ons z...

"Op YouTube had ik filmpjes bekeken waarop dergelijke vierwielers rondreden", vertelt Melvin Devos (17), die momenteel het eerste jaar Elektronica-ICT volgt aan Vives Kortrijk. "Ik liet die aan mijn vrienden zien en stelde voor om dat ook eens te proberen." Ze waren onmiddellijk te vinden voor het idee. "Wij zijn nog studenten dus hebben we een beperkt budget. We legden onze lat op honderd euro om één proefmodel te fabriceren. Met ons zakgeld betalen we elk één derde van die kostprijs." Als je weet dat één nieuwe batterij van 24 volt en 70 ampère al vlug 130 euro kost, is dat geen sinecure. "We hadden het geluk gehad, een elektrische rolwagen te krijgen, die te oud en niet veilig genoeg meer was om nog te gebruiken. Met de zaken die wij tijdens onze studies hebben opgestoken en heel wat geduld zijn we uiteindelijk tot een behoorlijk resultaat gekomen", lacht Thimo Planckaert (17), die Print Media studeert in het Brugse VTI. "De eerste keer dat we ermee rondreden, waren we zo content als een kind." Deze drie creatieve jongemannen hebben al ettelijke uren doorgebracht in de garage van hun ouders. "Alles is helemaal zelfgemaakt", vertelt Bennert Maertens (19), "en dat geeft ons natuurlijk nog meer voldoening. "De wieldoppen, de sleutelhouders en enkele tussenstukken hebben we zelfs met een 3D-printer uitgeprint. Soms werk je een hele namiddag en bereik je niks. Dat is frustrerend maar dat hebben we ervoor over." Ambities om een eigen bedrijf met dergelijke gocarts op te starten, hebben deze uitvinders nog niet. "Onze grootste voldoening is het feit dat het werkt. De twee proefmodellen willen we nu nog beter maken." Met hun elektrische vierwielers mogen ze ook op de openbare weg. "We hebben een mail gestuurd naar Stad Roeselare en kregen te horen dat de maximumsnelheid 25 per uur mag bedragen." Verder moeten er ook reflectoren, lichten en een fietsbel aan bevestigd worden. Dezelfde voorschriften als bij een gewone fiets. "Mensen die zo'n oude elektrische rolwagens, kapotte scooters of onderdelen niet meer nodig hebben, kunnen ze gerust bij ons kwijt", laat Melvin nog weten. "We willen ze eventueel zelf komen ophalen." (KK)