In het najaar van 2018 werd ROC (Ruiseleedse Oldtimer Club, red.) officieel opgericht door twaalf autoliefhebbers, fanaten en bezitters van prachtige oldtimers. Tijdens het kermisweekend, op zaterdag 15 juni, organiseren ze voor het eerst een oldtimerrit met zaal Sport en Spel en omgeving als uitvalsbasis.
...

In het najaar van 2018 werd ROC (Ruiseleedse Oldtimer Club, red.) officieel opgericht door twaalf autoliefhebbers, fanaten en bezitters van prachtige oldtimers. Tijdens het kermisweekend, op zaterdag 15 juni, organiseren ze voor het eerst een oldtimerrit met zaal Sport en Spel en omgeving als uitvalsbasis. Johan De Weirt (71), getrouwd met Lena Degrande en wonend in Kruiskerke, is een van de bestuursleden en eigenaar van zo'n uniek exemplaar. Hij kocht zijn wagen, type MG J2 in 2015. De wagen is van bouwjaar 1932 en kwam in Londen in roulatie in mei 1933."Ik heb altijd al een grote affiniteit gehad met auto's", vertelt Johan. "Mijn hele beroepsloopbaan, tot mijn vervroegd pensioen, werkte ik in een groot magazijn van een Peugeot-concessiehouder in Zulte. Begin de jaren 70 hebben Jacques Verstraete en ikzelf samen een Simca helemaal 'opgezet', voor kampioenschappen, zoals in Zolder. Mijn eerste oldtimer was een Simca Rally 2, aangekocht zo'n 20 jaar geleden."Voor ROC opgericht werd, was Johan geen lid van een club. "Ik ging wel vaak de baan op met mijn echtgenote, in onze open MG. Ik sta zelf volledig in voor het onderhoud en koester deze passie. In november belde Jacques een 15-tal mensen op, van wie hij wist dat ze fanaat waren én een oldtimer hadden. Op de vraag om ons te verenigen in een club bleef niemands antwoord lang uit. Het enthousiasme en de bezieling waren dusdanig dat we meteen een vereniging startten, met alle administratie erbij. Het bestuur bestaat uit een twaalftal leden, twaalf vrienden met dezelfde passie", legt Johan uit."Zaterdag 15 juni is dus onze 'coming out' gepland, onze eerste organisatie voor publiek. Precies vier weken voor onze eerste oldtimerrit hielden we een doorgedreven test van het roadbook, dat we nog even gaan verfijnen. Toen waren al 78 wagens ingeschreven, nu is alles volzet met 115 deelnemers.""Vanaf 12 uur kan het grote publiek zich in en aan zaal Sport en Spel op de sportsite aan de Tieltstraat vergapen aan al die mooie oldtimers. Alle wagens rijden twee lussen. De noordlus bedraagt 60 km, de lus naar het zuiden zowat 50 km. Er zijn dus twee colonnes en ieder van hen rijdt de twee trajecten. Zo zal er permanent bedrijvigheid zijn aan en in de zaal.""We zorgen ook voor een podium, fraai opgesmukt zoals in de grote Formule 1-wedstrijden. Het wordt een heerlijk tuinfeest met ruim terras en constante drankvoorziening. Er is ook een unieke expo van voertuigen van voor de oorlog.""De voertuigen rijden die dag niet door het centrum, dat deels is ingenomen voor de Molendorploop. Al wie geïnteresseerd is, is welkom aan de sporthal. Daar valt alles te bekijken en te bewonderen. Vanaf 13 uur vertrekken de colonnes, ze zijn er een eerste keer terug omstreeks 15 uur voor een korte stop en verfrissing. Daarna vatten ze deel twee van het traject aan. De afsluiter is een barbecue voor al wie vooraf inschreef.""Voor onze eerste organisatie schreven moeiteloos het maximum aantal deelnemers in, dat is alvast een schot in de roos. Maar we brainstormen verder. Zo denken we eraan om later thema-avonden te organiseren over onze collectieve passie, om ervaringen en technische weetjes uit te wisselen. Een volgende rit, eventueel voor een goed doel, behoort ook tot de ideeën. Maar nu gaat alle concentratie en energie naar zaterdag 15 juni voor onze publieke vuurdoop", besluit Johan De Weirt uit de Woestestraat.(RV)