Rudi van Rodenbach zet zomer in zonder ‘t Vat: “Ik trek vrijdag toch een blikje open”

Rudy Ghequire op een Grote Markt zonder Vat: "Hopelijk is alles volgend jaar weer normaal." (foto Stefaan Beel) © Stefaan Beel
Peter Soete

Er komt geen Vat van Rodenbach op de Grote Markt. Toch vrijdagavond niet want de Batjes zoals we die sinds jaar en dag kennen, komen er in dit coronajaar niet. En een Rodenbach moet je vrijdag zelf kopen en uitschenken. Symbolisch klinken zowaar. Dat wordt wennen, ook voor Rudi Ghequire van Rodenbach die nog geen enkele editie miste.

Toch cynisch dat de naam van een bier een Roeselaars bierfeest zomaar kan vergallen, bedenken we terwijl we op het terras van Heaven24 wachten op Rudi Ghequire, brew master of brouwmeester van Rodenbach, die al 38 jaar voor de brouwerij werkt.

“Goh, het Vat draait eigenlijk niet zozeer om ons bier maar staat voor de verbondenheid van de Roeselarenaars”, begint Rudi. “Het Vat is ontsproten in de hoofden van veel mensen van de brouwerij met Leon Van Meirhaeghe en Christiaan Steurbaut voorop. Er was op de vrijdagavond van de Batjes toch niets te doen en in samenspraak met het Marktcomité dat bierpotten zou verkopen, werd beslist om gratis Rodenbach te schenken. En in 1986 was het Vat een feit en jaar na jaar kwamen er meer Roeselarenaars en uitgeweken Roeselarenaars naar het Vat. Het werd een uitgelezen ontmoetingsplaats om oude vrienden of bekenden tegen het lijf te lopen. Sommige horecamensen waren in het begin niet zo gelukkig maar ik kan je verzekeren dat hun vrees op een mindere omzet onterecht was. Op vrijdagavond werd het ook voor hen een topavond.”

“Nu werd het idee geopperd om met Rodenbachblikken een ‘santé général’ te doen op de Roeselaarse pleinen maar dat plan werd afgevoerd. Nu krijgen enkele verenigingen een aantal Rodenbachblikken om te toosten op het begin van de schoolvakantie. Het zal inderdaad vreemd zijn vrijdagavond. Maar ik zal vrijdagavond toch een blikje opentrekken (lacht).”

In Amerika

Toch was er enkele weken geleden ook goed nieuws want toen werd Vibrant P’Ocean boven de doopvont gehouden. “Dit is een samenwerking tussen Rodenbach en Dogfish Head Craft Brewery uit het Amerikaanse Delaware”, gaat Rudi verder. “Ik ken Sam Calagione, de oprichter van Dogfish, zeer goed en zijn craft brewery is Amerika’s nummer één in het brouwen van sour ales. We hebben zeer zorgvuldig twee basisbieren gecombineerd, een brouwsel van Rodenbach en een brouwsel van Dogfish. Wij brouwden een foederbier dat twee jaar in onze legendarische eikenhouten vaten is gerijpt vooraleer aan een reis van bijna 5.500 km te beginnen naar Delaware. Daar werd het gemengd met het brouwsel van Dogfish dat bestaat uit pilsmout, gemoute tarwe, vlierbes, vlierbloesem, citroenschijfjes en fleur-de-sel. Weet je trouwens dat dit zout van Zoutman komt? Ja, er zit inderdaad meer Roeselare in dat bier dan je denkt.”

“Het resultaat is verbluffend en beantwoordt ruimschoots aan de verwachtingen van beide brouwerijen. Je proeft een innovatief en verfrissend zuur bier waaruit de creativiteit van Dogfish blijkt, terwijl het toch trouw blijft aan het merk Rodenbach en het rijpingsproces in onze grote eiken foeders. Dit is de allereerste keer dat we met een andere brouwerij samen een bier op de markt brengen en ik vind het alleszins geslaagd. Het zal een uitstekende en verfrissende dorstlesser zijn voor de warme zomer die er ongetwijfeld aankomt. Een Vibrant P’Ocean met de voeten in het zand en kijken naar zee. Meer zal dat echt niet moeten zijn.”

Rodenbachembleem

“Vibrant P’Ocean wordt enkel in blikjes van 35 cl verkocht. En ook die blikjes zijn echte juweeltjes geworden. De Amerikanen zijn er zelfs in geslaagd om als omlijsting het wapenschild van de familie Rodenbach te gebruiken. Dat is misschien een klein detail maar het bewijst wel hoe serieus Dogfish deze samenwerking neemt.”

“Of Rodenbach geen risico neemt met dit bier ook in België uit te brengen? Neen, Vibrant P’Ocean is geen concurrent van de gewone Rodenbach. Je proeft er de Rodenbach uiteraard in maar het product staat zo ver van een normale Rodenbach dat we ons echt geen zorgen maken. Neen, dit nieuwe bier is gewoon een mooie aanvulling op ons bestaande portfolio.”

“De fleur-de-sel in Vibrant P’Ocean die uit Amerika komt, is van Zoutman uit Roeselare”

“We kijken vooral uit hoe het bier het in Amerika zal doen. Er zijn nu ongeveer 8.000 brouwerijen in Amerika en de grote spelers kopen er de kwalitatief betere craft breweries op. We geloven dat ons resultaat van creatieve Amerikaanse brouwkunst en een traditie van eeuwenoude Belgische brouwkunst de bierdrinker zal kunnen verleiden. Ja, toch ook in België waar je Vibrant P’Ocean niet alleen in sommige cafés kunt drinken maar ook kunt kopen bij de Prik en Tik-handelaars.”

“Of er met de volgende Batjes dan zo’n bier in het Vat zal zitten? Neen, dat denk ik niet. We houden het hier best op de bekende Rodenbach die ook altijd vlot wordt gedronken op een mooie avond onder vrienden. En ik hoop uit de grond van mijn hart dat dit volgend jaar opnieuw kan gebeuren en we ons normale leven weer kunnen oppikken.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier