"We zijn echt wel bewust van de problematiek van de globale opwarming", begint CFO Jeroen Mouton. "Op onze bedrijfsgebouwen liggen al zonnepanelen en onze nieuwe drukpers is ook geënt op onze groene visie om zo ecologisch én economisch mogelijk te werken. Voor die nieuwe drukpers was een nieuwe transformator nodig en meteen hebben we van de gelegenheid gebruik gemaakt om ook onze laadpalen te laten voeden door die transformator. Een laadpaal die per stekker 11 kilowatt levert, heeft veel energie nodig en wij hebben in Roeselare vier laadpalen geplaatst met telkens twee stekkers zodat er acht elektrische wagens tegelijk kun...

"We zijn echt wel bewust van de problematiek van de globale opwarming", begint CFO Jeroen Mouton. "Op onze bedrijfsgebouwen liggen al zonnepanelen en onze nieuwe drukpers is ook geënt op onze groene visie om zo ecologisch én economisch mogelijk te werken. Voor die nieuwe drukpers was een nieuwe transformator nodig en meteen hebben we van de gelegenheid gebruik gemaakt om ook onze laadpalen te laten voeden door die transformator. Een laadpaal die per stekker 11 kilowatt levert, heeft veel energie nodig en wij hebben in Roeselare vier laadpalen geplaatst met telkens twee stekkers zodat er acht elektrische wagens tegelijk kunnen opladen. En het is de bedoeling om dit uit te breiden tot 24 wagens die tegelijk kunnen opladen.""Als bedrijf hebben we de omslag gemaakt en nu komt het er op aan om ook onze medewerkers mee te krijgen. Maar dat zal geen probleem zijn want elektrisch rijden zal in de zeer nabije toekomst veel toegankelijker worden voor iedereen.""Tot enkele maanden geleden hadden we de keuze tussen kleine elektrische wagens met een zeer beperkte actieradius ofwel waren het de duurdere types die dan wel een voldoende actieradius hadden", neemt aankoopdirecteur Luc Vandoorne over. "Het middenklassegment ontbrak. Daar komt tussen een half jaar en een jaar verandering in en hoe vreemd het ook klinkt, de coronacrisis zal dit nog versnellen. De Franse en Duitse regering heeft grote steunmaatregelen beloofd aan de automobielindustrie maar daar staat tegenover dat ze moeten inzetten op ecologische wagens.""Hier in Roularta zijn onze carpoolwagens al elektrisch", gaat Jeroen Mouton verder. "We laten onze mensen graag rijden met die wagens omdat ze zouden ervaren dat elektrisch rijden niet moeilijker is dan anders. Ze merken ook dat ze niet opeens stilvallen onderweg en ze leren snel om de wagen op te laden wanneer ze enkele uren stil staan.""Uiteraard zal de omschakeling naar een volledig elektrisch wagenpark niet zo snel gebeuren", zegt Luc Vandoorne. "Roularta heeft een vloot van 500 wagens en er moet altijd gekeken worden naar het profiel van de medewerker. Is het iemand die 100.000 km per jaar rijdt dan zal een moderne dieselwagen wellicht de beste keuze zijn. Of wanneer iemand op de vijfde verdieping van een appartementsgebouw woont waar opladen onmogelijk is, dan komt die persoon hoogstwaarschijnlijk ook niet in aanmerking voor een elektrische wagen.""Het is een organisch groeiproces en de implementatie vraagt tijd", besluit Jeroen Mouton. "Maar Roularta wil alvast het goede voorbeeld geven en klaar zijn wanneer de volledige groene ommezwaai in het bedrijfsleven een feit is. Ja, de switch is gemaakt bij ons. Nu zijn die maatregelen nog serieuze investeringen maar wij bekijken het op lange termijn en we zijn overtuigd dat het bedrijfseconomisch lonend wordt. Er is bij iedereen een consensus om de fiscale gunstmaatregelen voor ecologisch ondernemen verder te implementeren en om een wagenpark met verbrandingsmotoren te penaliseren. Roularta houdt in ieder geval vast aan de milieuvriendelijke koers die ze al een tijdje vaart."